Γράφει ο Αναστάσιος Γιαννάς
Έρημος και κενό. Έρημος και
κενό. Σκοτάδια στο χείλος της αβύσσου.
Αυτά έγραφε
ο Τ. Σ. Έλιοτ.
Στην εποχή μας, αυτή η
ευγενής απελπισία έγινε δυστυχώς καθημερινό και τραγικό βίωμα.
Όλοι
ψάχνουν να βρουν τις αιτίες, και συνήθως περιστρέφονται γύρω από αυτές, χωρίς
να μπορούν ή να θέλουν να τις αντικρίσουν κατάματα· αναλίσκονται σε φλυαρίες
για την έλλειψη ηθικών κανόνων, τον καταναλωτισμό, τον ατομικισμό. Χωρίς
λοιπόν να χάνουμε και εμείς τον καιρό μας με
παρόμοιες περιστροφές και κοινότυπες
ηθικολογίες, ας διακηρύξουμε τη μία και μοναδική αιτία όλων των δεινών του σημερινού ανθρώπου:
Ο σύγχρονος πολιτισμός έχασε την αίσθηση
εκείνων των μεγάλων αξιών που, στην αρχαία και μεσαιωνική εποχή αλλά ακόμη και
στους πρώτους αιώνες της σύγχρονης εποχής, αποτελούσαν σημεία ουσιαστικής
αναφοράς στον τρόπο ζωής και σκέψης.
Aριστοτέλης |
Δεν πρέπει, εξ
άλλου, να υπακούουμε σ'εκείνους που μας παροτρύνουν να έχουμε ανθρώπινα
φρονήματα, επειδή είμαστε άνθρωποι, ούτε να σκεπτόμαστε με τρόπο που ταιριάζει
σε θνητούς, επειδή είμαστε θνητοί, αλλά πρέπει αντίθετα όσο μας είναι δυνατόν,
να αποβάλλουμε την θνητή μας φύση και να αποβλέπουμε στην αθανασία και να
προσαρμόζουμε όλες τις πράξεις της ζωής μας σ'εκείνο που είναι ανώτερο απ'όσα
έχουμε μέσα μας, διότι αυτό είναι μικρό σε μέγεθος, όμως υπερέχει απ'όλα τα
άλλα κατά πολύ σε δύναμη και αξία.(Εννοεί ο Αρχαίος Σοφός το Θεϊκό στοιχείο που
υπάρχει μέσα στην ανθρώπινη φύση.)
Με αυτό τον τρόπο, οι αποφάσεις
μας, οι πράξεις μας, οι κατακτήσεις μας, δεν συμβαίνουν στο τώρα, αλλά,
αντανακλώμενες πάνω στο Θείο κάτοπτρο, εκσφενδονίζονται στα πέρατα του χρόνου και γίνονται αιώνιες.
Αυτή η ώθηση προς την αιωνιότητα ήταν που δημιούργησε τον Παρθενώνα, αυτή
επικράτησε στην μάχη των Θερμοπυλών, αυτή κρύβεται πίσω από τους καθεδρικούς
ναούς, αυτή ζωγράφισε τα βιτρώ, αυτή έδωσε το κουράγιο στον ιππότη να αντέξει
κάθε κακουχία, να υπερβεί το ανθρώπινο, να βρει το Γκράαλ.
Βασιλιάς Αρθούρος σε βιτρώ |
Σπασμένο καράβι να 'μαι πέρα
βαθιά,
έτσι να 'μαι
με δίχως κατάρτια με δίχως πανιά
να κοιμάμαι
Να 'ν' αφράτος ο τόπος κι η ακτή νεκρική
γύρω γύρω
με κουφάρι γυρτό και με πλώρη εκεί
που θα γείρω
Να 'ν' η θάλασσα άψυχη και τα ψάρια νεκρά
έτσι να 'ναι
και τα βράχια κατάπληκτα και τ' αστέρια μακριά
να κοιτάνε
Δίχως χτύπο οι ώρες και οι μέρες θλιβές
δίχως χάρη
κι έτσι κούφιο κι ακίνητο μες σε νύχτες βουβές
το φεγγάρι
Έτσι να 'μαι καράβι γκρεμισμένο νεκρό
έτσι να 'μαι
σ' αμμουδιά πεθαμένη και κούφιο νερό
να κοιμάμαι
έτσι να 'μαι
με δίχως κατάρτια με δίχως πανιά
να κοιμάμαι
Να 'ν' αφράτος ο τόπος κι η ακτή νεκρική
γύρω γύρω
με κουφάρι γυρτό και με πλώρη εκεί
που θα γείρω
Να 'ν' η θάλασσα άψυχη και τα ψάρια νεκρά
έτσι να 'ναι
και τα βράχια κατάπληκτα και τ' αστέρια μακριά
να κοιτάνε
Δίχως χτύπο οι ώρες και οι μέρες θλιβές
δίχως χάρη
κι έτσι κούφιο κι ακίνητο μες σε νύχτες βουβές
το φεγγάρι
Έτσι να 'μαι καράβι γκρεμισμένο νεκρό
έτσι να 'μαι
σ' αμμουδιά πεθαμένη και κούφιο νερό
να κοιμάμαι
Ας με συγχωρέσει ο Σκαρίμπας,
αλλά το ποίημά του εκφράζει με ακρίβεια
την κατάσταση στην οποία θέλησαν να φέρουν τον άνθρωπο, οι «δυνάμεις της
προόδου» , οι πεφωτισμένοι μαέστροι της νεωτερικότητας.
Έγκειται
στον καθένα από εμάς, να ξαναβρεί μέσα του , με την βοήθεια των έργων των αρχαίων
και μεσαιωνικών μας προγόνων, την πληρότητα του. Είναι το υπέρτατο εσωτερικό κάλλος. Τότε και
μόνον τότε, θα μπορέσει να έχει ουσιαστική πολιτική δράση, γιατί ή ίδια του η
Ύπαρξη θα μεταμορφώνει σε χρυσό ότι αγγίζει.
Οι
προγονοί μας είχαν μία μεγάλη οικειότητα με το σύμπαν, γιατί δεν είχαν αποξενωθεί
από την μυστική του αρμονία· και ακριβώς αυτό συμβολίζει η υπέροχη παλαιά
ξυλογραφία που ακολουθεί. Προσέξτε τον άνθρωπο που βγαίνοντας έξω από την γήινη σφαίρα, αγγίζει με τα χέρια
του τους συμπαντικούς κόσμους.
Βιβλιογραφικές αναφορές :
Αριστοτέλης, Ηθικά
Νικομάχεια, τόμος 9ος, Αθήνα,1993
Giovanni Reale,
Saggezza antica, Μιλάνο 1995
Regine Pernoud,
Lumière du Moyen Âge , Παρίσι,1981
Werner Sombart, Metafisica
del capitalismo,Πάντοβα , 1994
Έτσι ακριβώς... και η πίστωσις..
ΑπάντησηΔιαγραφή"Εστίν αρετής και βίου διδάσκαλος, ελευθέρου τοις πάσιν ανθρώποις αγρός" Μένανδρος.
Αλλά και από την "άλλη" πλευρά κάποιος είπε..." Η ύπαιθρος σχηματίζει κράτος και ο λαός της υπαίθρου έθνος! "
και κάποιος άλλος... "Οι γεωργοί είναι απηλλαγμένοι από τρία κακά την ανία, την πονηρία και την πενία"
Μπράβο κ πάλι. Πολύ ωραία κείμενα και εικόνες.
ΑπάντησηΔιαγραφή