Κυριακή, 16 Φεβρουαρίου 2014

ΟΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΓΕΛΙΟΥ



Γράφει ο  Ελευθέριος Αναστασιάδης

H γελοιοποίηση του Σωκράτη (στο καλάθι)
Το γέλιο ίσως να είναι η πιο αυθόρμητη εκδήλωση της συγκινησιακής  κατάστασης του ανθρώπου. Η ευφορία δημιουργεί το γέλιο, και αυτό με την σειρά του προκαλεί ακόμη περισσότερη ευφορία. Ο άνθρωπος όταν γελά βρίσκεται σε μια από τις πιο ευχάριστες καταστάσεις της ύπαρξης του. Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, υπάρχει η δυνατότητα, από τους κακοπροαίρετους, να τον εκμεταλλευτούν νοητικά, όταν βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση. Υπάρχουν κάποιοι ψυχοφυσιολογικοί μηχανισμοί που βοηθούν ιδιαίτερα σε αυτή την εκμετάλλευση: μία μορφή γέλωτος προκαλείται σχεδόν αντανακλαστικά, δηλαδή γελάμε ακόμη και αν δεν έχουμε την διάθεση, όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το παράδοξο: κάποιος πετάει ένα αυγό στο κεφάλι ενός ανθρώπου, και αντί το αυγό να σπάσει, τον κτυπά σαν να ήταν πέτρα και τον ρίχνει κάτω• ένας νάνος που συμπεριφέρεται σαν ''παιδαράς'' κλπ. Επίσης όπως είπαμε προηγουμένως, το γέλιο προκαλεί ευφορία (δηλαδή μία κατάσταση μέθης) οπότε εκείνη την στιγμή, οι νοητικές άμυνες και η ικανότητα κρίσης μειώνονται. Ανοίγεται δηλαδή, μία μικρή ''ψυχική δίοδος'',  μέσα από την οποία ο κακοπροαίρετος μπορεί να περάσει σε εμάς το δηλητήριο του, και να μολύνει τις ψυχονοητικές μας παραστάσεις. 

Όλα αυτά τα γράφω με αφορμή τις λεγόμενες σατιρικές εκπομπές, που ο μέσος πολίτης, μετά από μία κουραστική ημέρα , παρακολουθεί στην τηλεόραση του για να βρει λίγη διασκέδαση. Δεν ξέρω αν το έχετε αντιληφθεί, αλλά δεν υπάρχει ούτε μία σατιρική εκπομπή στην Ελληνική τηλεόραση, της οποίας οι συντελεστές να μην προέρχονται από τον ''προοδευτικό'' (με την κοινωνική αλλά και την πολιτική έννοια) ή αριστερίστικο χώρο. Ήδη αυτό το γεγονός προκαλεί ερωτηματικά, διότι αφού υποτίθεται ότι τα τηλεοπτικά μέσα αντανακλούν τα υπάρχοντα κοινωνικά ήθη και ρεύματα, τότε θα έπρεπε να εκφράζονται σε αυτά(τα τηλεοπτικά μέσα) όλες οι απόψεις ζωής. Στην Ελλάδα, ένας μεγάλος αριθμός πολιτών είναι άνθρωποι συντηρητικών ηθών. Άρα, κατ’ αναλογία, θα έπρεπε να υπάρχει τουλάχιστον μία εκπομπή που να σατιρίζει το προοδευτικό ρεύμα. Και όμως δεν υπάρχει καμία. Τυχαίο; Δεν νομίζω.
Διονυσιακή μάσκα:θυμίζει κάποια σύγχρονα θεάματα

Τώρα  να  έλθουμε  στο  πιο σημαντικό σημείο της ανάλυσης μας. Είναι πασιφανές ότι στην Ελλάδα οποιοδήποτε παρακμιακό φαινόμενο αγιοποιείται και γίνεται ψυχονοητικό καθεστώς: για παράδειγμα, η ''σάτιρα'', η ''ελευθερία του καλλιτέχνη'', και άλλες τέτοιες αρλούμπες που προέρχονται από ανθρώπους διανοητικά καθυστερημένους (και άρα establishment). Ακόμη και στην αρχαιότητα, η σάτιρα κάποιες φορές έλαβε παρακμιακή μορφή, ας μην ξεχνάμε ότι ο Αριστοφάνης γελοιοποίησε στο έπακρο τον Σωκράτη. Εξάλλου, είναι γνωστό ότι η αρχαία κωμωδία έχει τις ρίζες της στον Διονυσιακό «Κώμο», μία τελετουργική πομπή, κατά την οποία οι συμμετέχοντες, μέσα σε μία ατμόσφαιρα μέθης, με εκφράσεις ακολασίας και ξεφαντώματος, με την συνοδεία μουσικής και τραγουδιών, επιδίδονταν σε χυδαιότητες και σεξουαλικούς υπαινιγμούς. Όπως είχαμε γράψει σε προηγούμενο άρθρο στον Θεόδοτο: «Ο Διόνυσος λοιπόν δεν αντιπροσωπεύει απλώς τον χαρούμενο αυθορμητισμό ή τον οργιαστικό εκστασιασμό που αντιτίθεται στο Απολλώνιο πνεύμα. Ο διονυσιασμός ήταν κάτι πολύ περισσότερο: Ένα παραβατικό επαναστατικό ρεύμα, με ισχυρή την παρουσία του θηλυκού στοιχείου, το οποίο προκάλεσε τεράστιες κοινωνικοπολιτικές αλλαγές στον αρχαίο κόσμο.» Να λοιπόν γιατί  στην σύγχρονη παρακμιακή Ελλάδα ανθεί το Διονυσιακό  πνεύμα. 

Η σοβαροφάνεια, ή για να χρησιμοποιήσω έναν νεανικό όρο, το ''ξενέρωμα'', δεν αποτελεί βέβαια το χαρακτηριστικό του γράφοντος• όμως υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ της λεπτής ειρωνείας, του χιούμορ, ή της διακριτικής και εξευγενισμένης σάτιρας που δεν γίνεται ανίερη,  από την γελοιοποίηση, την  χυδαιότητα και την ηλιθιότητα. Δυστυχώς αυτό είναι το είδος της σάτιρας που παρουσιάζει η Ελληνική τηλεόραση. Κάποιοι προβληματικοί, αμόρφωτοι και χυδαίοι γελωτοποιοί, προσπαθούν κάθε βράδυ να παρασύρουν τον μέσο Έλληνα πολίτη μέσα στο δικό τους  αρρωστημένο πνεύμα και νοοτροπία, εκμεταλλευόμενοι όλα εκείνα τα ψυχοφυσιολογικά χαρακτηριστικά του γέλιου που αναλύσαμε προηγουμένως. Επειδή λοιπόν οι κάθε είδους  προοδευτικοστροβιλιζόμενοι και μοντερνιστές, συνηθίζουν  να κατηγορούν τους άλλους για ''Γκεμπελικές μεθόδους'', ας γνωρίζουν, ότι ο πιο υποχθόνιος, ανέντιμος και πονηρός ''Γκεμπελισμός'', είναι ο δικός τους.

13 σχόλια:

  1. Γενικά στον "καλλιτεχνικό" χώρο επικρατεί μια ψευτοπροοδευτική/αριστερή δικτατορία.Εκτός απο το επαναλαμβανόμενο και άνοστο χιουμοράκι των κοκαϊνομανών γελωτοποιών έχουμε και τη προπαγάνδα της νέας τάξης.Στις ελληνικές σειρές τα κυρήγματα ομοφυλοφιλίας,πολιτικής ορθότητας, αντιρατσισμού και λοιπών διαστροφών, είναι άμεσα και επαναλαμβανόμενα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΟΛΥ ΕΥΣΤΟΧΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΟΙ ΣΑΤΥΡΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΑΝ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΙΑΛΤΙΚΗ ΙΣΛΑΜΟΠΟΙΗΣΗ ΕΙΤΕ ΩΣ ΕΦΙΑΛΤΙΚΗ ΑΡΑΒΟΠΟΙΗΣΗ ΕΙΤΕ ΩΣ ΕΦΙΑΛΤΙΚΗ ΝΕΓΡΟΠΟΙΗΣΗ ΕΙΤΕ ΩΣ Η ΑΚΟΜΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΕΦΙΑΛΤΙΚΗ ΠΑΚΙΣΤΑΝΟΠΟΙΗΣΗ.

      Διαγραφή
    2. Η ΣΑΤΥΡΑ(ΟΧΙ Η ΕΙΡΩΝΙΑ Η Ο ΑΣΤΕΙΣΜΟΣ)ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΡΟΙΟΝ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΔΕΞΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΘΑΝΑΣΙΜΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΕΙΤΕ ΕΝΤΟΣ ΕΙΤΕ ΕΚΤΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΩΝ ΟΠΩΣ ΟΡΘΟΤΑΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ Ο ΘΕΟΔΟΤΟΣ.ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΘΩ ΣΤΟΝ JUAN DONOSO CORTES ΑΠΟΓΟΝΟ ΤΟΥ ΚΟΝΚΙΣΤΑΔΟΡA HERNAN CORTES Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΠΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΧΕΦΡΟΝΕΣ ΟΤΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΛΟΓΟ ΟΝ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΥΒΕΡΝΑΤΑΙ ΜΕ ΒΙΑ.ΕΙΧΕ ΓΡΑΨΕΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΚΑΙ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ.

      Διαγραφή
  3. Πολύ καλό το κείμενο, απλα ένα σχόλιο. Μήπως ο ελληνικός λαός είναι στη βάση της φύσης του διονυσιακός; Και δεν εννοώ αν είναι μέθυσος, αν αρεσκεται στα οργια κτλ αλλά αν η ψυχοσύνθεση του είναι απο την αρχαιότητα ως και σήμερα είναι να χαίρεται την ζωή, να την αντιμετωπίζει παντα με χαμόγελο, να ειναι πιο πολύ για τα πανηγύρια να το πω απλά και όχι τόσο υπέρμαχος της τάξης και της πειθαρχίας. Σιγουρα όταν υπήρξε πειθαρχημενος πέτυχε πολλά. Αυτό όμως έγινε χαρη στους αξιους ηγέτες που έτυχε τότε χρονικά να έχει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η ψυχοσύνθεση του Έλληνα είναι περίεργο ζήτημα. Ο μέσος Έλληνας σε κοινωνικά θέματα είναι εκ φύσεως συντηρητικός, ακόμα και οι γυναίκες που ρέπουν προς αριστερές απόψεις και ιδέες και πέφτουν ευκολότερα θύματα της μόδας και της προπαγάνδας τείνουν στην Ελλάδα να έχουν πιό παραδοσιακές αντιλήψεις από τις γυναίκες άλλων δυτικών χωρών.
      Από την άλλη ο Έλληνας είναι αδύνατον να αντιληφθεί τι εστί ιεραρχία και αξιοκρατία.

      Διαγραφή
    2. Οι χωρες του νοτου γενικως ειναι φαινομενικα συντηρητικες ενω οι χωρες του βορρα γενικως ειναι"""προοδευτικες"""

      Διαγραφή
    3. Προσωπικά θεωρώ τον Έλληνα ψευτοσυντηρητικό. Ο λόγος: ότι λόγω απάθειας παραμένει συντηρητικός αλλά πάντα θα σχολιάσει το πόσο πίσω είμαστε (μιλάμε για τον μέσο Έλληνα). Είναι η οικογένεια που ενώ δεν θέλει το βιβλίο σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία άμα η κόρη μείνει έγκυος, άμα θέλει να παντρευτεί το αγόρι της και αυτό εκείνην και να μεγαλώσουν το παιδί, θα της πει κάνε έκτρωση. Ή κάτι άλλο πολύ πιο σύνηθες είναι να τη συνοδεύει ο γονέας στο νοσοκομείο για την έκτρωση. Προσωπικά άμα με ρωτήσετε θα πω ότι στην Ελλάδα οι πραγματικοί συντηρητικοί υπερτερούν των πραγματικά προοδευτικών, αλλά η πλειοψηφία πέφτει στους ψευτοσυντιρητικούς και τους αριστερίζοντες με αποτέλεσμα μόνο λόγω της αντίδρασης ολίγον να μην έχουμε γίνει προοδευτική χώρα.

      Διαγραφή
    4. ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΟΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΗΔΙΑΣΤΙΚΟΙ ΥΠΟΚΡΙΤΕΣ

      Διαγραφή
    5. είμαι ο από πάνω.
      Δεν θα τους έλεγα υποκριτές, μόνο και μόνο γιατί στα επιφανειακά είναι μόνο συντηρητικοί. Δηλαδή, στη βάση, αυτά τα οποία δεν τα κυνηγάνε αυτά κάνουνε. Υποκριτές θα ήταν άμα ήταν κατά σε κάτι και αυτό το κάτι το κάνανε. Το θέμα με το Νεοέλληνα είναι ότι είναι συντηρητικός μόνο στην πέτσα, στο ψαχνό είναι αδιάφορος, στο κόκαλο αριστερίζων. Είναι απλά ένα θέμα κουλτούρας μιας και στην Ελλάδα δεν υπάρχουν γενικά δεξιοί στην τηλεόραση και τα λοιπά Μ.Μ.Ε.. Ο μέσος Έλληνας ανίκανος για πολύ σκέψη απλά υιοθετεί ότι τον συμφέρει από ότι του σερβίρουν, και φτιάχνει προσωπικούς κανόνες ηθικής τους οποίους όμως τηρεί. Το μόνο που τον κάνει να ξεχωρίζει από τον μέσο Ευρωπαίο νεοαριστερό είναι το γεγονός ότι οι εξωτερικές του αντιδράσεις περιορίζονται από πρότυπα και κανόνες κοινωνικούς οι φωνές των οποίων λιγοστεύουν όλο και περισσότερο με το χρόνο (σσ. στο σύμφωνο συμβίωσης για ομοφυλόφιλους μόνη αντίδραση υπήρξε αυτή του πατριάρχη Πειραιώς, μόνος του το απέτρεψε). Το θέμα είναι ότι οι κανόνες τους οποίους πιστεύουμε πως ακολουθεί η κοινωνία μας όλο και περισσότερο τους βλέπουμε να χλευάζονται και όλο και λιγότεροι τους τηρούν. Το κλασσικό παράδειγμα αυτής της ψυχοσύνθεσης είναι η φράση "πόσο πίσω είμαστε". Στο τέλος αυτοί που θα τηρούν τους ¨μεσαιωνικούς¨ κανόνες και πιστεύω θα πεταχτούν στην άκρη ως μειονότητα ή οι φωνές τους στο κοινωνικό σύνολο θα σιγήσουν τότε θα "πάμε μπροστά".

      ΣΣ. Στις χώρες του βορρά αυτό που συμβαίνει πολιτισμικά στο νότο συμβαίνει σε αυτές από τα μέσα του 19ου αιώνα. Όταν η Ρωσσία έγινε Ε.Σ.Σ.Δ. κανείς δεν το περίμενε, πιο πιθανοί ήταν οι Σκανδιναβοί ή οι Γάλλοι (το είχαν κάνει με τους Ιακωβίνους) αλλά ακόμα και μέρη της Γερμανικής Αυτοκρατορίας. Αυτό ήτανε λίγη τροφή για σκέψη.

      Διαγραφή
  4. βασικά μέσω της σάτιρας ο αριστερισμός είναι η κυρίαρχη κουλτούρα στη χώρα. Βεβαίως είμαστε, ως νότιος και μεσογειακός λαός σσ. βλέπε Ιταλία και Ισπανία, διονυσιακού ψυχοσύνθεσης λαός. Οπότε στη σάτιρα και στον αστεϊσμό και στη χλεύη έχουμε μία κλίση, πολύ σοφά οι αρχαίοι Έλληνες μη ανεχόμενοι τον διονυσιασμό, είχανε κάνει την κατηγορία του κίναιδου, οποιουδήποτε κινεί τη δημόσια αιδώ είτε ήταν ομοφυλοφιλία εκτός της νόρμας (εραστής:ενεργητικός άνδρας ανύπαντρος άνω τον είκοσι, ερωμένος: παθητικός από 12 μέχρι 18 ετών, απαγορεύοταν όλες οι άλλες σχέσεις και αυτή η σχέση θεωρούταν ανάγκης και καθοδήγησης) μέχρι τους αντίστοιχους ράδιο αρβύλα, η τιμωρία ήτανε θάνατος. Υπερβολή;
    είτε αυτό ήτανε υπερβολή είτε όχι κράτησε τους αρχαίους Έλληνες στο απολώνιο επίπεδο με το ζόρι και κάναν το πολιτισμό τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Mονη εξαιρεση ειναι ίσως ο Μητσηκωστας,ο οποιος πιανει την ουσια των χαρακτηρων που σατιριζει και δεν χαριζει καστανα στους κουλτουριαριδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το μόνο πρόβλημα με τον Μητσηκώστα είναι ότι σταμάτησε και ότι ήταν ο μόνος.

      Διαγραφή