Παρασκευή, 17 Οκτωβρίου 2014

ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΛΑΤΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ



Γράφει ο Βαρόνος Μυνχάουζεν:



Παρεξηγήσεις γίνονται συχνά, ιδιαίτερα όταν κυριαρχούν απόψεις που δε βασίζονται σε μελέτη και γνώση παρά μόνο στο συναίσθημα. Όσον αφορά τον Πλάτωνα αυτό πλέον έχει αρχίσει να γίνεται επιδημία. Αυτή η επιδημία βασίζεται σε κακή κατανόηση του έργου του «Πολιτεία» για το οποίο θα γίνει εδώ μια απλή παρουσίαση.

Δικαιοσύνη:


Το θέμα του βιβλίου είναι η δικαιοσύνη, συγκεκριμένα η ουσία της, δηλαδή το τι είναι πραγματικά. Η βάση στο οικοδόμημα δίνεται από την αντιπαράθεση του Σωκράτη στο σόφισμα ότι η δικαιοσύνη είναι μόνο ότι θέλει ο ισχυρός. Η ανάλυση οδηγεί στη μελέτη του τέλεια δίκαιου ανθρώπου, ο οποίος θα κάνει πάντα το σωστό και το δίκαιο ενώ θα γεύεται μόνο αδικίες και συμφορές. Η ανάλυση αυτή καθώς η ανάλυση για το άλλο άκρο, δηλαδή του ανθρώπου που μόνο αδικεί, δεν αδικείται ποτέ και ποτέ δεν τιμωρείται για τις πράξεις του, δεν οδηγουν πουθενά, οπότε αποφασίζει να αναλύσει τη δικαιοσύνη μέσω της κοινωνίας.

Πολιτεία:


Ο Πλάτων κατανοεί το γεγονός ότι η δικαιοσύνη είναι κοινωνική έννοια, παρά ατομική, οπότε για να την επιφέρει σκέφτεται πως πρέπει να «ιδρύσει» την τέλεια πόλη. Έτσι, ο Σωκράτης γίνεται ποιμήν (ιδρυτής πόλης) και φτιάχνει τους νόμους μέχρι και τη θρησκεία που τα μέλη της πόλης θα ακολουθούν πιστά, άσχετα της τάξης τους. Η θρησκεία αυτή έλεγε πως οι κάτοικοι αυτής της πόλης θα φυτρώσουν από τη γη και έτσι θα έχουν μέσα τους πολύτιμα μέταλλα: χαλκό, ασήμι και χρυσό. Οι τάξεις ξεχωρίζουν από το πιο υπερτερεί μέσα στον άνθρωπο. Οι χάλκινοι θα ασχολούνται με την οικονομική ζωή της πόλης (αγρότες, εργάτες, βιοτέχνες), οι ασημένιοι με την άμυνά της και οι χρυσοί θα είναι η τάξη των φρουρών. Το βιβλίο ασχολείται μόνο με τους ασημένιους και τους χρυσούς, γιατί ο Πλάτων δε γνώριζε τα προβλήματα και τις τέχνες των επαγγελμάτων των απλών ανθρώπων.

Ποιος φρουρεί τους φρουρούς;


Από την απάντηση στην ερώτηση αυτή ξεκινάνε οι παρεξηγήσεις. Η κατάσταση για τους φρουρούς είναι μόνο για αυτούς και καμία άλλη τάξη. Αυτοί πρέπει να είναι αδιάφθοροι, να αγγίζουν τα όρια της τελειότητας ώστε να μπορούν να επιτελέσουν το δύσκολο τους έργο: δηλαδή να εμποδίσουν την πόλη να φθαρεί και να διαλυθεί μόνη της. Οπότε, πρέπει να είναι σίγουροι ότι η θέση αυτή τους αρμόζει, άμα δείξουν ότι δεν κάνουν για φρουροί τότε το χρυσό δεν υπερτερεί, άρα πρέπει να υποβιβασθούν ταξικά. 

Δεν πρέπει να υποφέρουν από οικογενειοκρατία, άρα ο θεσμός της οικογένειας για αυτούς μόνο καταργείται. Δεν πρέπει να έχουν χρήματα για να μη μπορούν να διαφθαρούν, η εξήγηση για αυτούς ήταν ότι δεν πρέπει να αγγίζουν χρυσό επειδή μέσα τους έχουνε χρυσό πολύ και ο περεταίρω χρυσός θα διάφθειρε το καθαρό χρυσάφι μέσα τους. Οικογενειακοί δεσμοί και οικογένειες σε αυτούς δε υπάρχουν, για να μη υπάρξει περίπτωση οικογενειοκρατίας και φθοράς από αυτό το δεσμό (π.χ. πατέρας προωθεί ανίκανο γιο, μητέρα αγνοεί την ανηθικότητα των παιδιών, υπερπροστασία κλπ.). Ο στόχος των παραπάνω μέτρων είναι να αποτραπεί η φθορά σε αυτήν την τάξη η οποία φρουρεί το μέλλον της πόλης.

Βρέθηκε η Δικαιοσύνη:


Μετά από αυτά ο Σωκράτης αναφωνεί το πασιφανές ότι η τέλεια αυτή πόλη δεν μπορεί να υπάρξει, παρά μόνο κάπου εκεί ψηλά στον ουρανό ως παράδειγμα προς μίμηση, αλλά από αυτήν μπορεί να βρεθεί η φύση: η ουσία δηλαδή της δικαιοσύνης. Αυτή είναι: πρέπει κάποιος να κάνει αυτά που πρέπει να κάνει. Δηλαδή: αυτά που περιμένουν από αυτόν, αυτά που πρέπει να κάνει αυτός για τον οίκο του και κυρίως να πράττει τα σωστά πράματα και να μην είναι κακός, δηλαδή να μην κάνει αυτά που ζημιώνουν την πόλη, την κοινωνία της και τους κατοίκους της.

Συμπέρασμα:


Οι κύριες επιθέσεις εναντίον του Πλάτωνα από μηδενιστές, άθεους, δημοκράτες και αριστερούς βασίζονται στο χαρακτηριστικό που τον έκανε τόσο επιτυχημένο: τον εσωτερισμό του, δηλαδή τη προσπάθειά του να βρει τη φύση, δηλαδή την ουσία των πραγμάτων στο μεταφυσικό κόσμο. Αυτό το χαρακτηριστικό ένας υλιστής δε μπορεί να το κατανοήσει, ιδιαίτερα όταν στρέφεται εναντίον της κοντόφθαλμης και κλειστής του σκέψης. Επειδή δε μπορούν να τον καταλάβουν, καταλήγουν να τον πετάξουν ως έναν απλό συνωμοσιολόγο και φαφλατολόγο ακόμα και αν οι παρατηρήσεις που έκανε βρίσκονται σωστές εδώ και 2.500 χρόνια, ενώ οι δικιές τους ξεχνιούνται μέσα σε λίγες μέρες και όταν εφαρμόζονται προκαλούν ποταμούς αίματος, καταστροφή και φτώχεια. Δεν είναι τυχαίο που τον χρησιμοποιούσαν οι ιδεολογικοί πρόγονοι αυτών που τώρα των κατηγορούν (Νίτσε, Ρουσσώ, Πέην, Μάρξ κλπ.) ώστε να δώσουν κάποια αξία στα δικά τους γραπτά

8 σχόλια:

  1. Ο Τόυνμπη έγραψε ότι τους Φύλακες του Πλάτωνος
    επλησίασαν πιό πολύ από οιουσδήποτε άλλους οι
    Οθωμανοί Γενίτσαροι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γράφει ο Βαρώνος Μυνχάουζεν:

      Ομολογώ πως αυτό δε το γνώριζα, μου φαίνεται όμως παραξενο.
      Εννοώ οι φύλακες φρουρούν κυρίως τα μυαλά και όχι τα σώματα
      (αυτά τα κάνουν οι στρατιώτες, εκτός άμα μπερδεύουμε ορολογίες)
      Η τάξη των φυλάκων πιο πολύ θυμίζει ιστορικά την ιερά εξέταση λόγω
      των μοναχών-κληρικών-δικηγόρων που την λειτουργούσαν.

      Διαγραφή
  2. Μπράβο Μυνχάουζεν, «Μετά από αυτά ο Σωκράτης αναφωνεί το πασιφανές ότι η τέλεια αυτή πόλη δεν μπορεί να υπάρξει, παρά μόνο κάπου εκεί ψηλά στον ουρανό ως παράδειγμα προς μίμηση….» αυτή ακριβώς είναι η ουσία της Πολιτείας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γράφει ο Βαρώνος Μυνχάουζεν:

      Βασικά η Πολιτεία είναι το by-product (δε μου έρχεται το ελληνικό) της αναζήτησης για τη δικαιοσύνη.
      Αλλά η ουσία της πολιτείας (με καταλαβαίνεται;) είναι να είναι το παράδειγμα
      των κοινωνιών, η τέλεια κοινωνία, η ιδέα (με τη πλατωνική έννοια) της κοινωνίας.
      Ουσιαστικά η κοινωνία του κόσμου των ιδεών.

      Διαγραφή
    2. ίσως η έννοια ¨υποπαράγογο¨ είναι αυτό που ψάχνεις .... ωραία ανάλυση κατά τα άλλα .... ευχαρηστώ ....

      GEODETIS …

      Διαγραφή
  3. ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΤΑΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΙΣ,ΑΞΙΖΕΙ ΕΝΑ ΕΥΓΕ ΣΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΣΑΣ ΚΑΙ ΠΛΕΟΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ ΣΑΣ ΤΟΝ ΑΞΙΟΤΙΜΟ ΚΥΡΙΟ ΒΑΡΩΝΟ ΜΥΝΧΑΟΥΖΕΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΣΤΟΧΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ.Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΚ ΤΩΝ ΛΥΣΕΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΓΥΦΤΟΟΡΙΕΝΤΑΛΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΝΕΠΑΚΟΛΟΥΘΗ ΑΜΟΡΦΩΣΙΑ,ΤΟΝ ΜΑΖΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΩΣ ΤΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ ΠΡΟΕΡΧΟΜΕΝΗ.ΟΛΟΙ ΕΜΕΙΣ ΕΜΕΙΣ ΘΕΛΟΥΜΕ ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΣΕ ΜΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΛΕΥΚΗ ΕΥΡΩΠΗ ΜΕ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΡΙΑ ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΕΝ ΠΛΗΡΕΙ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟ ΓΥΦΤΟΕΛΛΑΔΙΣΤΑΝ ΤΗΣ """ΚΑΘ'ΗΜΑΣ"""ΤΣΑΝΤΙΡΟΑΝΑΤΟΛΗΣ,ΜΕ ΓΥΦΤΟΜΠΟΥΖΟΥΚΙΑ,ΓΥΦΤΟΤΣΙΦΤΕΤΕΛΙΑ,ΓΥΦΤΟΑΜΑΝΕΔΕΣ,ΓΥΦΤΟΜΠΑΓΛΑΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΣΥΜΜΑΖΕΥΕΤΑΙ.Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΕΝ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΩ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΕΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ.ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙ ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΕΣ ΕΥΡΩΠΑΙΣΤΕΣ Η ΜΕ ΤΑ ΓΥΦΤΟΣΗΜΙΤΟΕΙΔΗ ΒΟΘΡΟΛΥΜΑΤΑ.
    ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΑΞΙΖΕΙ ΕΝΑ ΕΥΓΕ ΣΤΟΝ ΘΕΟΔΟΤΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. *ΟΛΟΙ ΕΜΕΙΣ ΘΕΛΟΥΜΕ,ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΟ ΕΜΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ Ο ΔΑΙΜΩΝ ΤΟΥ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟΥ.
      ΕΠΙ ΤΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΩ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ:Η ΚΑΡΙΚΑΤΟΥΡΑ ΤΟΥ ΚΑΚΟΜΟΙΡΗ ΚΑΚΟΜΟΙΡΟΓΛΟΥ,ΤΟΥ ΜΠΟΥΖΟΥΚΟΣΚΥΛΑ ΤΟΥΡΚΟΣΠΟΡΟΥ """ΥΠΕΡΟΡΘΟΔΟΞΟΥ""" ΓΥΦΤΟ"""ΕΛΛΗΝ"""ΑΡΑ ΚΑΙ...ΑΝΤΙ"""ΦΡΑΓΚΟΥ"""(sic) ΠΑΡ'ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΠΥΘΜΕΝΗ ΓΕΛΟΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ,ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΑ (Α)ΜΟΡΦΗ ΣΤΟΝ """ΕΘΝΙΚΟ"""ΧΩΡΟ ΜΕ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΣΥΝΕΠΑΓΕΤΑΙ...Ο ΝΟΩΝ ΝΟΗΤΩ...
      ΕΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΠΟΛΕΜΗΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΟΥΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΑΝΩΜΑΛΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΡΟΦΗ...ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ ΩΣ ΕΛΛΗΝΕΣ.
      ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ Ο ΘΕΟΔΟΤΟΣ.
      Ο ΘΕΟΔΟΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΡΩΤΟΣ-ΚΑΙ ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ Ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ-ΠΟΥ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΑΥΤΟ-ΧΤΥΠΑ ΤΗΝ ΓΥΦΤΟΟΡΙΕΝΤΑΛΙΚΗ ΠΑΝΟΥΚΛΑ-ΕΝ ΠΛΗΡΕΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙ.

      Διαγραφή
    2. Γράφει ο Βαρώνος Μυνχάουζεν:

      Πρώτα από όλα λευκέ δεξιέ θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για τα
      καλλά τα λόγια περί του άρθρου μου.

      Δεύτερον φιλική προτροπή: σε παρακαλώ γράφε με μικρά αν γίνεται
      γίνεται κουραστική η ανάγνωση των αναρτήσεών σου και είναι αντιαισθητικό
      δίνεται η εντύπωση ότι φωνάζεις.
      Επίσης να σε ξαναευχαριστήσω που ακολουθείς το μπλογκ.

      Διαγραφή