Γράφει ο Ιωάννης Αυξεντίου
C.D.Friedrich, Τοπίο με Κουκουβάγια, Τάφος και Φέρετρο. |
Ρομαντισμός ονομάστηκε εκείνο το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό ρεύμα που ξεκίνησε από τη Γερμανία του 18ου αιώνα και μετά διαδόθηκε στην Αγγλία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι πιο γνωστοί εκπρόσωποι του Ρομαντισμού υπήρξαν ο Νοβάλις, ο Φρήντριχ Χαίλντερλιν, ο Φρήντριχ Σίλερ, ο Γκαίτε, ο Λόρδος Βύρων κλπ. Ο Isaiah Berlin γράφει το εξής για το ρεύμα αυτό: «Η σπουδαιότητα του ρομαντισμού έγκειται στο γεγονός ότι είναι το μεγαλύτερο πρόσφατο κίνημα που μετέβαλε άρδην τη ζωή και τη σκέψη του Δυτικού Κόσμου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη στροφή που σημειώθηκε ποτέ στη συνείδηση της Δύσης». Πως μπορούν να περιγραφούν οι φαινομενικές εκδηλώσεις του ρομαντισμού; «…είναι το πρωτόγονο και το ανεπιτήδευτο, είναι η νιότη και ο συναρπαστικός τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνεται τη ζωή ο φυσικός άνθρωπος• είναι όμως και ωχρότητα, πυρετός, αρρώστια, παρακμή (…) Είναι το παράξενο, το εξωτικό, το γκροτέσκο, το μυστηριώδες, το υπερφυσικό, τα ερείπια, τα μαγεμένα κάστρα, είναι η διάχυση μέσα στο αιώνιο συμπαντικό πνεύμα.»
Ο Ρομαντισμός χτύπησε το Δυτικό Πολιτισμό σε δύο βασικά επίπεδα:
Α) Στην αντίληψη περί της Αντικειμενικής Αλήθειας.
Β) Στην αντίληψη της έννοιας της πραγματικότητας.
Ας ξεκινήσουμε τη σκιαγράφηση των θέσεών του στο πρώτο επίπεδο. Γράφει ο Isaiah Berlin: «Στην Ελληνική Φιλοσοφία της Κλασικής Περιόδου, για παράδειγμα στα έργα του Πλάτωνα, θα δούμε πως κυριαρχεί σε αυτά ένα γεωμετρικό ή μαθηματικό μοντέλο. Η σκέψη του λειτουργεί επί τη βάσει της ιδέας ότι υπάρχουν αξιωματικές αλήθειες-αλήθειες αδιάσειστες (…) Αυτές τις αλήθειες οι άνθρωποι, ακολουθώντας κάποιες μεθόδους, μπορούν να τις ανακαλύψουν• εάν δεν τις ανακαλύψουν σήμερα θα το κάνουν στο μέλλον, εάν πάλι δεν μπορούν να τις ανακαλύψουν, τότε αυτές τις αλήθειες τις γνωρίζει μόνον ο Θεός». Σε κάθε περίπτωση, ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ. Πρόκειται για μία πρόταση κοινή τόσο στην κλασική φιλοσοφία όσο και στο Χριστιανισμό. Αυτή η ιδέα αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της δυτικής παράδοσης και είναι ό,τι ακριβώς ήλθε να σπάσει ο Ρομαντισμός.
Για το Ρομαντισμό δεν υπάρχει καν η προσωπική-υποκειμενική αλήθεια, δεν μπορούμε ούτε καν να δηλώσουμε ότι υπάρχουν “τόσες αλήθειες όσες και οι άνθρωποι” για το λόγο ότι η ανθρωπότητα ή το “παγκόσμιο πνεύμα” δημιουργεί αλήθειες οι οποίες συνεχώς μεταβάλλονται και η μία διαδέχεται την άλλη, κατά την ατέρμονη ροή του συμπαντικού πνεύματος.
Και τώρα ερχόμαστε στο δεύτερο επίπεδο, εκείνο της πραγματικότητας. Και σε αυτό το επίπεδο η Δυτική Παράδοση ήταν σαφής: ο άνθρωπος πρέπει να δείχνει σεβασμό προς οτιδήποτε το υπαρκτό, να μην παρεκκλίνει από τα γεγονότα. Να άγεται δηλαδή από τη φύση των πραγμάτων. Οι Ρομαντικοί πρέσβευαν το ακριβώς αντίθετο. Για αυτούς, ο άνθρωπος καθορίζει τη μορφή που θα έχει το σύμπαν του. Το σύμπαν είναι μία διαδικασία αέναης αυτοδημιουργίας. Ένας ακραίος ρομαντικός, ο Max Stirner (για αυτόν δείτε παλαιότερο άρθρο μας) έφθασε να ισχυρίζεται το ακόλουθο: «Χρησιμοποιώντας τη λέξη “κίτρινος”, εννοώ αυτό που εννοούσα και εχθές, όταν την χρησιμοποιούσα, και αυτό που θα εννοείς και εσύ αύριο. Η ιδέα αυτή ωστόσο είναι ένας βασανιστικός ζυγός, μία φοβερή μορφή δεσποτισμού. Γιατί η λέξη “κίτρινος” πρέπει να σημαίνει το ίδιο πράγμα σήμερα και αύριο; Γιατί να μην μπορώ να την αλλάξω; Γιατί 2 επί 2 πρέπει πάντοτε να μας κάνουν 4;». Τελικά, όπως ήταν επόμενο, ο Stirner έχασε τα λογικά του και πέθανε ως ένας ήσυχος τρόφιμος φρενοκομείου.
C.D. Friedrich, Μονή στο δάσος με τις βελανιδιές. |
Τίθεται λοιπόν εύλογα το ακόλουθο ζήτημα: πως και γιατί οι Ρομαντικοί κατέληξαν σε αυτές τις θέσεις; Αυτό συνέβη διότι ο πυρήνας της φιλοσοφίας τους βρισκόταν στο Γερμανικό Μυστικισμό: «…μία προσπάθεια ν’ απορροφήσει κανείς το άπειρο, να ενοποιηθεί με αυτό, είτε μία προσπάθεια να διαχυθεί μέσα σε αυτό. Πρόκειται δίχως άλλο για μία εκκοσμικευμένη εκδοχή του ένθερμου θρησκευτικού αγώνα για την ενοποίηση με το Θεό, την ένωση με τις δημιουργικές δυνάμεις της φύσης, κατά τρόπο παγανιστικό…»
Και τώρα ερχόμαστε στο κρίσιμο ερώτημα: που στηρίχθηκε ο Γερμανικός Μυστικισμός αλλά και οι πατέρες του Ρομαντικού Κινήματος; Η απάντηση έχει ήδη δοθεί: «Το θρησκευτικό ενδιαφέρον για τη φυσική φιλοσοφία, τη μαγεία, τον πανθεϊσμό, τις μυστικιστικές γλωσσικές θεωρίες και συμβολισμούς, τη θεογονία και την κοσμογονία, που επέδειξαν πολλοί Γερμανοί Ρομαντικοί συγγραφείς ήταν μια απάντηση σε αυτό που ο Χέγκελ αποκαλούσε “ξηρότητα του Διαφωτισμού”. Το ενδιαφέρον αυτό οδήγησε στην ανακάλυψη της Καμπάλα. Μεταξύ των εβραϊκής καταγωγής Ρομαντικών και σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό μεταξύ των χριστιανών Ρομαντικών, ο Εβραϊκός Μυστικισμός έγινε όχι μόνο πηγή θρησκευτικής, φιλοσοφικής και καλλιτεχνικής έμπνευσης αλλά και θέμα επιστημονικής και φιλοσοφικής συζήτησης».
Για παράδειγμα, ένας από τους πιο σημαντικούς προδρόμους του ρομαντισμού, ο Johann Georg Hamann, όπως απέδειξε η ιστορική έρευνα άντλησε τη φιλοσοφία του ακριβώς μέσα από τον Εβραϊκό Μυστικισμό και την Καμπάλα. Ο Karl Wilhelm Friedrich, ένας από τους πιο γνωστούς εκπροσώπους του Ρομαντισμού, παντρεύτηκε την Dorothea von Schlegel, την κόρη του Ιουδαίου φιλοσόφου Moses Mendelssohn ο οποίος προανήγγειλε τα διάφορα ρεύματα του Ρομαντισμού. Αλλά και ο Ιδεαλισμός, όπως εξάλλου σημείωνε ο Jurgen Habermas (της Σχολής της Φρανκφούρτης), είχε τις ίδιες ρίζες: «….η άρνηση της Ιδεαλιστικής Γερμανικής Φιλοσοφίας να δώσει μία μορφή στις ουτοπιστικές της ιδέες ήταν αρκετά όμοια με τον καμπαλιστικό τονισμό των λέξεων παρά των εικόνων…».
Και τώρα ερχόμαστε στο κρίσιμο ερώτημα: που στηρίχθηκε ο Γερμανικός Μυστικισμός αλλά και οι πατέρες του Ρομαντικού Κινήματος; Η απάντηση έχει ήδη δοθεί: «Το θρησκευτικό ενδιαφέρον για τη φυσική φιλοσοφία, τη μαγεία, τον πανθεϊσμό, τις μυστικιστικές γλωσσικές θεωρίες και συμβολισμούς, τη θεογονία και την κοσμογονία, που επέδειξαν πολλοί Γερμανοί Ρομαντικοί συγγραφείς ήταν μια απάντηση σε αυτό που ο Χέγκελ αποκαλούσε “ξηρότητα του Διαφωτισμού”. Το ενδιαφέρον αυτό οδήγησε στην ανακάλυψη της Καμπάλα. Μεταξύ των εβραϊκής καταγωγής Ρομαντικών και σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό μεταξύ των χριστιανών Ρομαντικών, ο Εβραϊκός Μυστικισμός έγινε όχι μόνο πηγή θρησκευτικής, φιλοσοφικής και καλλιτεχνικής έμπνευσης αλλά και θέμα επιστημονικής και φιλοσοφικής συζήτησης».
Για παράδειγμα, ένας από τους πιο σημαντικούς προδρόμους του ρομαντισμού, ο Johann Georg Hamann, όπως απέδειξε η ιστορική έρευνα άντλησε τη φιλοσοφία του ακριβώς μέσα από τον Εβραϊκό Μυστικισμό και την Καμπάλα. Ο Karl Wilhelm Friedrich, ένας από τους πιο γνωστούς εκπροσώπους του Ρομαντισμού, παντρεύτηκε την Dorothea von Schlegel, την κόρη του Ιουδαίου φιλοσόφου Moses Mendelssohn ο οποίος προανήγγειλε τα διάφορα ρεύματα του Ρομαντισμού. Αλλά και ο Ιδεαλισμός, όπως εξάλλου σημείωνε ο Jurgen Habermas (της Σχολής της Φρανκφούρτης), είχε τις ίδιες ρίζες: «….η άρνηση της Ιδεαλιστικής Γερμανικής Φιλοσοφίας να δώσει μία μορφή στις ουτοπιστικές της ιδέες ήταν αρκετά όμοια με τον καμπαλιστικό τονισμό των λέξεων παρά των εικόνων…».
ΤΑ ΕΠΑΚΟΛΟΥΘΑ ΤΟΥ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΥ
Τα επακόλουθα του Ρομαντισμού ήταν τα εξής:
Α) Ο Φιλελευθερισμός: εφόσον η αντικειμενική αλήθεια δεν υπάρχει, εφόσον ο κάθε άνθρωπος φτιάχνει το δικό του σύμπαν, για να μην υπάρχουν προστριβές μεταξύ των προσωπικών-ατομικών κόσμων, δηλαδή, με απλά λόγια, για να μην ενοχλεί ο ένας τον “κόσμο” του άλλου, η κοινωνία οδηγείται αναγκαστικά σε ένα συμβιβασμό και ο καθένας δικαιούται τον “κόσμο” του. Το “νέο κοινωνικό συμβόλαιο” όριζε πως η Αλήθεια δεν υπάρχει και έτσι η κοινωνία έγινε… πολυσυμπαντική.
Β) Η περιφρόνηση του πραγματικού, ακόμη και όπως αυτή διαμορφώθηκε από τον ιδεαλισμό (Χέγκελ), μεταδόθηκε (μέσω αυτού) στην Αριστερά, η οποία μονίμως, από τότε, αγνοεί συνειδητά τη φύση των πραγμάτων.
Γ) Η δημιουργία μίας ιδιάζουσας και “μαγικής” μορφής εθνικισμού στην οποία η γη, το αίμα και η φυλή αποκτούν ανιμιστικές ιδιότητες (το έθνος έγινε “πνεύμα”). Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο ο Διαφωτισμός όσο και ο Ρομαντισμός, αν και πρόκειται για νέο-γνωστικά ρεύματα με αντίθετες φιλοσοφίες, καλλιέργησαν τον εθνικισμό. Χαρακτηριστική περίπτωση: ο Adam Mickiewicz (1798 – 1855), o εθνικός ποιητής της Πολωνίας, εβραϊκής καταγωγής και Φρανκιστής (για το θέμα δείτε εδώ), κεντρική φιγούρα του Ρομαντικού Κινήματος στην Πολωνία (και θαυμαστής του Gioacchino da Fiore), εκθείαζε τον ηρωισμό και την εθνική εξέγερση των Πολωνών («…και σε μελλοντικές ημέρες, κάποιος εκδικητής θα εγερθεί από τα κόκαλά μας», έγραφε σε ένα ποίημα του γεμάτο από εικόνες με οστά…). Μας θυμίζει το δικό μας εβραϊκής καταγωγής εθνικό ποιητή Διονύσιο Σολωμό (για περισσότερα διαβάστε εδώ, εάν εξαιρέσουμε το περιφρονητικό-κομπλεξικό έναντι της θρησκείας μας ύφος του αρθρογράφου, πρόκειται για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο διότι παρέχει πληροφορίες που “δένουν” την όλη υπόθεση). Ήταν βλέπετε η εποχή (1800-1914) που οι εθνικισμοί έπρεπε να χρησιμοποιηθούν ως αντι-παραδοσιακά εργαλεία, ως “προοδευτικές” εξεγέρσεις ενάντια στην “παλαιά τάξη” πραγμάτων. Φυσικά, σήμερα, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, δυνάμεις παρόμοιες με εκείνες εκείνης της εποχής, στράφηκαν εναντίον του εθνικισμού.
Δ) Τέλος, ο Ρομαντισμός έθεσε τις βάσεις του θρησκευτικού Οικουμενισμού: απορρίπτοντας το “περιορισμένο”, τα “στενά πλαίσια”, το “δεδομένο”, αναζητώντας τη “διάχυση στο άπειρο”, δεν ήταν δυνατόν να ανεχθεί την Παράδοση, το Δόγμα, το Πρόσωπο, τη Μορφή.
Η ΤΡΥΚΙΜΙΣΜΕΝΗ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΟΥ ΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΥ
Τα κύματα στη θάλασσα του Γνωστικισμού ορθώνονται με τέτοιο τρόπο, ώστε το επόμενο να συγκρούεται με το προηγούμενο, δημιουργώντας έτσι ένα νέο κύμα το οποίο είναι η σύνθεση των δύο προηγούμενων.
Β) Η περιφρόνηση του πραγματικού, ακόμη και όπως αυτή διαμορφώθηκε από τον ιδεαλισμό (Χέγκελ), μεταδόθηκε (μέσω αυτού) στην Αριστερά, η οποία μονίμως, από τότε, αγνοεί συνειδητά τη φύση των πραγμάτων.
Γ) Η δημιουργία μίας ιδιάζουσας και “μαγικής” μορφής εθνικισμού στην οποία η γη, το αίμα και η φυλή αποκτούν ανιμιστικές ιδιότητες (το έθνος έγινε “πνεύμα”). Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο ο Διαφωτισμός όσο και ο Ρομαντισμός, αν και πρόκειται για νέο-γνωστικά ρεύματα με αντίθετες φιλοσοφίες, καλλιέργησαν τον εθνικισμό. Χαρακτηριστική περίπτωση: ο Adam Mickiewicz (1798 – 1855), o εθνικός ποιητής της Πολωνίας, εβραϊκής καταγωγής και Φρανκιστής (για το θέμα δείτε εδώ), κεντρική φιγούρα του Ρομαντικού Κινήματος στην Πολωνία (και θαυμαστής του Gioacchino da Fiore), εκθείαζε τον ηρωισμό και την εθνική εξέγερση των Πολωνών («…και σε μελλοντικές ημέρες, κάποιος εκδικητής θα εγερθεί από τα κόκαλά μας», έγραφε σε ένα ποίημα του γεμάτο από εικόνες με οστά…). Μας θυμίζει το δικό μας εβραϊκής καταγωγής εθνικό ποιητή Διονύσιο Σολωμό (για περισσότερα διαβάστε εδώ, εάν εξαιρέσουμε το περιφρονητικό-κομπλεξικό έναντι της θρησκείας μας ύφος του αρθρογράφου, πρόκειται για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο διότι παρέχει πληροφορίες που “δένουν” την όλη υπόθεση). Ήταν βλέπετε η εποχή (1800-1914) που οι εθνικισμοί έπρεπε να χρησιμοποιηθούν ως αντι-παραδοσιακά εργαλεία, ως “προοδευτικές” εξεγέρσεις ενάντια στην “παλαιά τάξη” πραγμάτων. Φυσικά, σήμερα, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, δυνάμεις παρόμοιες με εκείνες εκείνης της εποχής, στράφηκαν εναντίον του εθνικισμού.
Δ) Τέλος, ο Ρομαντισμός έθεσε τις βάσεις του θρησκευτικού Οικουμενισμού: απορρίπτοντας το “περιορισμένο”, τα “στενά πλαίσια”, το “δεδομένο”, αναζητώντας τη “διάχυση στο άπειρο”, δεν ήταν δυνατόν να ανεχθεί την Παράδοση, το Δόγμα, το Πρόσωπο, τη Μορφή.
Η ΤΡΥΚΙΜΙΣΜΕΝΗ ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΟΥ ΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΥ
Τα κύματα στη θάλασσα του Γνωστικισμού ορθώνονται με τέτοιο τρόπο, ώστε το επόμενο να συγκρούεται με το προηγούμενο, δημιουργώντας έτσι ένα νέο κύμα το οποίο είναι η σύνθεση των δύο προηγούμενων.
Η ανθρωπότητα πορεύεται λοιπόν μέσα από αυτή την τρικυμισμένη θάλασσα. Ωστόσο, αυτός ο οποίος μεταχειρίζεται τη σωστή πυξιδα (δηλ. για την κοσμική γνώση, τους Έλληνες Κλασικούς και για την ουράνια γνώση, τη Φιλοκαλική Παράδοση) δεν θα χάσει την πορεία του προς την Ιθάκη.
Σημειώσεις:
Α) Εάν κάποιος αναγνώστης δεν γνωρίζει τον όρο “Φρανκιστής”, ας διαβάσει παλαιότερο άρθρο μας επί του θέματος.
Β) Οι Ρομαντικοί δεν είδαν την Ελληνική Επανάσταση μέσα από τα μάτια του Θ. Κολοκοτρώνη και του Αθ. Διάκου, αλλά μέσα από το πρίσμα του πνευματοπαθολογικού οραματισμού τους. Έτσι, αν ζητούσαμε από τον “φιλέλληνα” Ρομαντικό Λόρδο Βύρωνα να απεικονίσει με ένα σύμβολο την ελληνική εξέγερση (του), δεν θα έβαζε το Σταυρό ή την Ανάσταση ή τους Τριακόσιους του Λεωνίδα ή το Θεμιστοκλή, ούτε καν το θεό Απόλλωνα δεν θα έβαζε. Το πιθανότερο είναι πως ως απεικονιστικό σύμβολο θα έθετε το θεό Διόνυσο και στην πιο έξαλλη εκδοχή του.
Γ) Είναι πράγματι καταπληκτική η μαεστρία με την οποία δημιουργούνται (αυθόρμητα ή εσκεμμένα) τα διάφορα “ρεύματα σκέψης” και οι αντίστοιχες ψυχικές καταστάσεις, οι οποίες διαχέονται ως πνευματικές επιδημίες. Βλέπουμε επίσης, ότι το αντι-παραδοσιακό ρεύμα κατά την πορεία του, μπορεί να προσλαμβάνει μορφές και να χρησιμοποιεί εργαλεία, που στην επόμενη φάση του να τα απορρίπτει ή ακόμη και να τα μάχεται.
Σημειώσεις:
Α) Εάν κάποιος αναγνώστης δεν γνωρίζει τον όρο “Φρανκιστής”, ας διαβάσει παλαιότερο άρθρο μας επί του θέματος.
Β) Οι Ρομαντικοί δεν είδαν την Ελληνική Επανάσταση μέσα από τα μάτια του Θ. Κολοκοτρώνη και του Αθ. Διάκου, αλλά μέσα από το πρίσμα του πνευματοπαθολογικού οραματισμού τους. Έτσι, αν ζητούσαμε από τον “φιλέλληνα” Ρομαντικό Λόρδο Βύρωνα να απεικονίσει με ένα σύμβολο την ελληνική εξέγερση (του), δεν θα έβαζε το Σταυρό ή την Ανάσταση ή τους Τριακόσιους του Λεωνίδα ή το Θεμιστοκλή, ούτε καν το θεό Απόλλωνα δεν θα έβαζε. Το πιθανότερο είναι πως ως απεικονιστικό σύμβολο θα έθετε το θεό Διόνυσο και στην πιο έξαλλη εκδοχή του.
Γ) Είναι πράγματι καταπληκτική η μαεστρία με την οποία δημιουργούνται (αυθόρμητα ή εσκεμμένα) τα διάφορα “ρεύματα σκέψης” και οι αντίστοιχες ψυχικές καταστάσεις, οι οποίες διαχέονται ως πνευματικές επιδημίες. Βλέπουμε επίσης, ότι το αντι-παραδοσιακό ρεύμα κατά την πορεία του, μπορεί να προσλαμβάνει μορφές και να χρησιμοποιεί εργαλεία, που στην επόμενη φάση του να τα απορρίπτει ή ακόμη και να τα μάχεται.
Βιβλιογραφία:
- Isaiah Berlin, The Roots of Romanticism, 1999.
- Goodman-Thau , et al., Kabbala und Romantik, 2011.
- Larry Vaughan, Johann Georg Hamann - Metaphysics of Language and Vision of History , 1989.
- Cengiz Sisman, The Burden of Silence: Sabbatai Sevi and the Evolution of the Ottoman-Turkish Dönmes, 2015.
- Abraham Gordon Duker, Isaac Lewin, Some Cabbalistic and Frankist Elements in Adam Mickiewicz's "Dziady", 1971.
- Στέργιος Σπανάκης, H οικογένεια των Σολομών της Κρήτης, Κρητικά χρονικά, 1958.
- Βελουδής Γιώργος, Ο Θεός του Σολωμού, To BHMA, 2oo2.
- Benita Eisler, BYRON: Child of Passion, Fool of Fame, 2000.
Καπου χαθηκα με το αρθρο...δεν διαθετω δυστυχως τις γνωσεις για να το αξιολογησω, αλλα εως τωρα ειχα την εντυπωση οτι ο Ρομαντισμος ως κινημα επιστροφης στις παραδοσεις και στο παρελθον-ως αντιδραση της καταστασεως που διαμορφωθηκε με τον Διαφωτισμο, οτι ηταν βαθια παραδοσιακος(αλλωστε ο φασισμος και ο εθνικοσοσιαλισμος θεωρουνται επηρρεασμενοι απο τον ρομαντισμο), αλλα εδω διαβαζω για "Καμπαλα", "φιλελευθερισμο", "υποκειμενικες αληθειες" κλπ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνώ ο διαφωτισμός προώθησε την 'απομάγευση' του κόσμου, ο Ρομαντισμός οδήγησε σε μία 'μάγευση'(επαναμύθευση) του κόσμου αλλά αρνητική, δηλαδή μία 'γνωστική μάγευση', τόσο αντι-κλασική(αντι-πλατωνική) όσο και αντι-χριστιανική.
Διαγραφήαγαπητε θεοδοτε δεν ταιριαζει βεβαια εδω αλλα ταιριαζει σε ολο το πνευμα του μπλογκ
ΑπάντησηΔιαγραφήδειτε τι εκαναν οι υπερφεμινιστριες και τι ερχεται!!!!!!!
ακουστηκε ξεκαθαρα το ///θανατος στους αντρες!
https://periergaa.blogspot.gr/2017/10/video_24.html
Ο πεισιθάνατος Ρομαντισμός του 19ου αι.
ΑπάντησηΔιαγραφή(νοσταλγία για ένα φανταστικό παρελθόν- εξύμνηση των υποκειμενικών συναισθηματικών "αξιών"- μυστικισμός, εσωτερισμός και αποκρυφισμός- απαισιοδοξία και κατάθλιψη) μέσω της καλλιέργειας της έννοιας του μεταφυσικού ή εσωτεριστικού πνεύματος του έθνους αποσκοπούσε πολιτικά στην σύγκρουση με τις μεγάλες παραδοσιακές φεουδαρχίες της Ευρώπης (π.χ. της Αυστροουγγαρίας, της Ρωσίας, των Γερμανιών) και στην εξαφάνισή τους -εξαιρουμένης της Βρετανίας-(βλ. Ευρωπαϊκές Επαναστάσεις του 1848, επίσης γνωστές ως "Άνοιξη των Εθνών"). Αυτός ο στόχος ταυτιζόταν με εκείνον της διεθνούς τραπεζικής ελίτ. Τελικά επετεύχθη με τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και την πτώση των παραδοσιακών μοναρχών.
Η ΜΟΝΗ "ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ" ΕΙΝΑΙ Η ΥΠΑΡΞΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΦΥΛΩΝ ΚΑΙ Η ΥΠΑΓΩΓΗ ΤΟΥΣ ΣΤΟΝ ΑΙΩΝΙΟ ΝΟΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΠΟΥ ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΔΑΡΒΙΝΙΚΗΣ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΒΙΩΣΗ ΤΟΥ ΔΥΝΑΤΟΤΕΡΟΥ-ΠΙΟ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΟΥ ,ΥΠΟΤΑΣΣΕΙ ΤΟΝ ΑΔΥΝΑΜΟ ΣΤΟΝ ΙΣΧΥΡΟ ΚΑΙ ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ ΣΕ ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΟ ΕΚΦΥΛΙΣΜΟ ΟΣΕΣ ΦΥΛΕΣ ΥΠΟΚΕΙΝΤΑΙ ΣΕ ΕΠΙΜΕΙΞΙΕΣ.......
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΣΟ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ "ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ" ,ΥΠΑΡΧΕΙ (ΚΑΤΑ ΕΒΟΛΑ) Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ "ΕΙΝΑΙ" ΚΑΙ ΤΟΥ "ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ"....ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ "ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ" ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΤΑΝ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΜΕΝΟΙ ΜΕ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΝΟΜΟ.....ΕΙΔΑΛΛΩΣ ΖΟΥΜΕ ΣΕ ΕΝΑ "ΟΜΟΙΩΜΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ"....
ΤΕΛΟΣ Ο ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΔΙΑΦΩΤΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΞΥΠΝΗΣΑΝ ΤΙΣ ΕΘΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΥ....ΟΧΙ Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ.....Ο ΔΙΑΦΩΤΙΣΤΙΚΟΣ ΨΕΥΤΟΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗ ΟΥΣΙΑ ΕΝΑΣ ΚΙΒΔΗΛΟΣ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ ,ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΒΑΣΗ ΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ........
Ο ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ ΩΣ ΚΙΝΗΜΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ,ΠΡΟΕΤΑΞΕ ΤΗΝ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΣΤΕΙΡΟ ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟ, ΤΟΝ ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟ ΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΚΙΣΜΟΥ,ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΙΤΗΤΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΥ.ΤΟ ΗΡΩΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΥΛΙΣΤΙΚΟ ΩΦΕΛΙΜΙΣΜΟ.......ΣΥΜΦΩΝΩ ΟΤΙ ΥΠΗΡΞΑΝ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΙΣ ΜΟΡΦΕΣ ΑΝΑΡΧΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΜΑΡΞΙΣΤΙΚΟΥ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΥ ΣΕ ΚΑΠΟΕΣ ΠΤΥΧΕΣ ΤΟΥ ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ "ΡΟΜΑΝΤΙΚΩΝ" ΠΟΥ ΑΣΠΑΖΟΝΤΑΝ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΤΙΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ,ΑΛΛΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΑΛΛΟΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ.....ΕΞΑΛΛΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΥ ,ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΠΟΛΛΟΥΣ Ο ΤΖΙΑΜΠΑΤΙΣΤΑ ΒΙΚΟ ,ΕΝΑΣ ΕΚ ΤΩΝ ΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΔΙΑΝΟΗΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΤΙΔΙΑΦΩΤΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ........
Ναι ειναι τοσο "αντικειμενικη αληθεια" η υπαρξη των φυλων που ακομα κι εσεις οι φυλετιστες δεν μπορειτε να καταληξετε αν οι φυλες ειναι 3, 5 η 105(δεν το συζητω καν για τους σοβαρους επιστημονες που ετσι κι αλλιως απορριπτουν την εννοια της φυλης)! Ρωτησα εναν ομοιδεατη σου που υποστηριζε πως οι φυλες ειναι 3 και ολα τα υπολοιποα ειναι υποσυνολα των μεγαλων 3 οικογενειων, να μου πει σε ποια φυλη ανηκουν οι Αραβικοι λαοι(ειτε ασιατικοι, ειτε βορειοαφρικανικοι)και ακομα περιμενω απαντηση...
ΔιαγραφήΠου χάθηκες βρε ΣΥΡΙΖΑΙΕ;
ΔιαγραφήΟι Αραβες δεν είναι ξεχωριστή φυλετική ομάδα αλλά μίξη διαφόρων. Εάν δεν ήσουν φοιτητής της Παντείου & Συριζαίος μπορει εσυ και ο φαντασιακός κολλητός σου να το γνωρίζατε.
Σε ποιούς επιστήμονες ακριβως αναφέρεσαι; Στην εγκληματολογία για παράδειγμα γίνεται διαχωρισμός σε φυλές καθώς μεταξύ των φυλών υπάρχουν ξεκάθαρες ανατομικές και βιολογικές διαφορές.
Εάν τώρα οι επιστήμονες (...) που αναφέρεσαι είναι οι καθηγητές σου στην Πάντειο (lol) ή οι μαρξιστές-λενινιστές ανθρωπολόγοι στις ΗΠΑ (προσοχή στις ΗΠΑ η ανθρωπολογία ανήκει στις soft sciences, εξ ου και η αρλουμπολογία), τότε δεν νομίζω πως ενδιαφέρεται κανείς εχέφρονας για το τι έχουν να πουν.
Αυτά και τέρμα με την περίπτωση σου.
"μιξη διαφορων φυλων ειναι οι Αραβες" ειπε ο φαιδρος και καγχασε το συμπαν...
ΔιαγραφήΡωτας σε ποιους επιστημονες αναφερομαι! Κατα πρωτον στους συγχρονους γενετιστες, πχ Τριανταφυλλιδης ο οποιος προφανως και δεν ειναι "ΣΥΡΙΖΑΙΟΣ", εφοσον με τις εργασιες του(βλ. το βιβλιο του "Η Γενετικη Ιστορια της Ελλαδας")τεκμηριωσε γενετικη συνεχεια των Ελληνων απο την αρχαια εποχη εως σημερα. Κατα δευτερον ολοι αυτοι οι κορυφαιοι επιστημονες(πανεπιστημιακοι καθηγητες ιστοριας, αρχαιολογιας, γλωσσολογιας, ανθρωπολογιας κλπ) που συνεγραψαν τον τομο "Black Athena Revisited" και συνετριψαν τον Μαρτιν Μπερναλ και την φαιδρη θεωρια του περι Μαυρης Αθηνας! Οπως πολυ σωστα εγραψε ενας απο αυτους, οι αρχαιοι Αιγυπτιοι, οπως και οι σημερινοι, δεν ηταν ουτε μαυροι, ουτε λευκοι, ηταν απλως Αιγυπτιοι!! Και ηταν αυτο το πραγμα εξαρχης και οχι αποτελεσμα τυχον μιξης λευκων και μαυρων(αυτο απανταει και στην αστειοτητα που εγραψες περι Αραβων που ειναι μιξη διαφορων φυλων...). Θα σου προτεινα επισης να διαβασεις την Ιστορια της "Ελληνικης Επαναστασεως" του Σπυριδωνος Τρικουπη και να δεις το σημειο που γραφει πως κατα την διαρκεια της Επαναστασεως οι Ελληνες βαπτιζαν χριστιανους διαφορους Τουρκους προκειμενου να τους σωσουν απο τυχον σφαγες! Μαλιστα μερικων Ελληνων ο θρησκευτικος ζηλος ηταν τετοιος ωστε βαπτιζαν τοσο αθροα που τους γυρισε μπουμερανγκ, αφου διαφοροι Τουρκοι βαπτιζονταν, αλλα με την πρωτη ευκαιρια στρεφονταν εναντιον των Ελληνων, οποτε αποφασιστηκε να βαπτιζουν μονο παιδια και γυναικες! Διαβασε και το πρωτο Συνταγμα του νεοελληνικου κρατους, πουθενα δεν γραφει οτι Ελληνας μπορει να γινει μονο καποιος που ειναι "λευκος αριος Ευρωπαιος"...Προδοτες λοιπον και οι επαναστατες του '21 που βαπτιζαν τους μη αριους Τουρκους προκειμενου να τους σωσουν...
Διαγραφή@Ανώνυμος30 Δεκεμβρίου 2017 - 1:04 π.μ.
Διαγραφήκαλή ανάγνωση ΣΥΡΙΖΑΙΕ :-D
"The term "Arab" does not refer to a particular race. Arabs include Caucasians and Africans with ancestral origins in Europe, North Africa, and the Middle East. The intermarriage of Arab seamen and their agents as far back as the first century [13] has left few 'pure' Arabs, racially. "Dark skinned" Arabs are Sudanese, Ethiopian and Somalian Arabs, and Arabs from Southern Egypt who are considered Africans. "Caucasian" Arabs are Arabs native to Syria, Lebanon, Palestine, Tunisia, Algeria, and Libya among others."
http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Arab
Kαι επειδή μάλλον τα αγγλικά σου είναι επιπέδου αντίστοιχου αυτών του αρχηγού σου (Τσίπρα) ή των "καθηγητών"σου στην Πάντειο:https://translate.google.com/
@Ανώνυμος30 Δεκεμβρίου 2017 - 10:29 π.μ.
ΔιαγραφήΕίσαι εκτός θέματος, σε ρώτησα να μας πεις ποιοι είναι αυτοί οι επιστήμονες οι οποίοι αμφισβητούν την ύπαρξη ξεχωριστών φυλετικών ομάδων, αντ'αυτού αναφέρεσαι σε γενετικές μελέτες για τη φυλετική συνέχεια των Ελλήνων. Αντιλαμβάνομαι πως είσαι επαρκώς ηλίθιος για να μην κατανοείς οτι μια γενετική μελέτη βασισμένη σε haplogroups παίρνει ως αυτονόητο την ύπαρξη φυλών. Αλλά με την περίπτωση σου δεν θα ασχοληθούμε περαιτέρω.
Για τους Άραβες, δες πιο πάνω...
Η ένστασή μου εστιάζει μόνον στον Σπινόζα. Εάν γνωρίζετε την ιστορία του και τον ''Μονισμό'' του ίσως το αντιληφθείτε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜέσα τήν φράση "...η Δυτική Παράδοση ήταν σαφής: ο άνθρωπος πρέπει να δείχνει σεβασμό προς οτιδήποτε το υπαρκτό, να μην παρεκκλίνει από τα γεγονότα. Να άγεται δηλαδή από τη φύση των πραγμάτων. Οι Ρομαντικοί πρέσβευαν το ακριβώς αντίθετο. Για αυτούς, ο άνθρωπος καθορίζει τη μορφή που θα έχει το σύμπαν του. Το σύμπαν είναι μία διαδικασία αέναης αυτοδημιουργίας. "...βρίσκετε όλη ή φιλοσοφία τής διαφοράς τών δύο άκρων . Στήν Δυτική Παράδοση εκφράζετε ή λογική -συνειδητό καί στόν Ρομαντισμό {ανατολίτικη λαϊκή παράδοση πού επεβλήθηκε μέ τήν έννοια Ρομαντισμός} εκφράζετε τό υποσυνείδητο -ερπετοειδής εγκέφαλος. Έλεγχος μέσω τού συναισθήματος καί παραμόρφωση τής πραγματικότητας μέ τόν υποβιβασμό τής λογικής επεξεργασίας καί τού αναλυτικού νού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνωνυμον 24 Οκτ. 2017- 10.27 μμ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤιποτα δεν επετευχη. Αυστρια, Ουγγαρια,Σλοβενια, Σλοβακια συζητουν για την ανασυσταση της παλαιας καταστασης.
Η κατεύθυνση του ρομαντισμού σε γενικές γραμμές : άκρατος ατομισμός ( με συνέπεια το περίφημο δόγμα "η κόλαση μου είναι ο άλλος" ) ασύδοτος καπιταλισμός , αθεΐα και σεξουαλική αποχαλίνωση.Αυτά τα "θέσφατα" εκφράσει η αριστερά και ο νεοφιλελευθερισμός, Στο μόνο που διαφωνούν είναι για τον ρόλο του κράτους στην οικονομία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαμια σχεση! ο ασυδοτος καπιταλισμος ειναι τεκνο του προτεσταντισμου(βλ. το κλασικο βιβλιο του Μαξ Βεμπερ)
Διαγραφή