Τρίτη, 5 Μαρτίου 2013

ΤΟ ΚΑΤΕΧΟΝ: ΓΙΑΤΙ Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΠΛΗΣΙΑΣΕΙ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ;




Γράφει ο Ιωάννης Αυξεντίου


Το άρθρο αυτό θεώρησα ότι αποτελεί ένα ρίσκο, γιατί θίγει πολύ λεπτά και ασυνήθιστα θέματα μεταφυσικής. Όμως τελικά αποφάσισα να το δημοσιεύσω στο Θεόδοτο για τρεις λόγους : Πρώτον διότι τον Θεόδοτο τον ενδιαφέρει οτιδήποτε μπορεί να αφορά το πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. Δεύτερον, διότι γνωρίζω ότι το θέμα του «Κατέχοντος» συζητείται εδώ και πολύ καιρό σε κάποιους «ιδιαίτερους κύκλους» του εξωτερικού. Και τρίτο, διότι έτσι θα γίνει κατανοητό γιατί ορισμένοι αριστεροί κύκλοι προσπαθούν να πλησιάσουν την Εκκλησία. (Θα έχετε ασφαλώς υπόψη σας το συνέδριο που έγινε πριν λίγο καρό με θέμα Εκκλησία και Αριστερά.) Θέλουμε, πάντως, να προειδοποιήσουμε τους αναγνώστες ότι δεν θα εστιαστούμε σε επιφανειακές αναλύσεις  καθώς και ότι δεν θα ασχοληθούμε με θέματα που σχετίζονται με τον πολιτικό καιροσκοπισμό και τα συναφή. Θα εισχωρήσουμε δηλαδή στον πυρήνα του θέματος. Όσοι από τους αναγνώστες του Θεόδοτου έχουν μελετήσει τα άρθρα (ή βιβλία) που αφορούν τον γνωστικισμό  γνωρίζουν ότι ο απώτερος σκοπός αυτού του μεταφυσικού ρεύματος, που με τις διάφορες παραλλαγές του και καμουφλάζ, άλλοτε ως μεσαιωνική σέκτα, άλλοτε ως ορθολογικός διαφωτισμός και άλλοτε ως αριστερή ιδεολογία, ήταν η μετατροπή του ὡς ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς σε ως εν τω εωσφορικό νοΐ και επί της γης. 

Με άλλα λόγια, στόχος των γνωστικών ήταν και είναι η ανατροπή της Θεϊκής κοσμικής τάξης και η αντικατάσταση της από μία ακριβώς αντίθετη κατάσταση : το απόλυτο χάος του ανθρώπινου Εγωισμού, το χάος της ικανοποίησης κάθε παρόρμησης και ενστίκτου, έως ότου να έλθει αυτός που περιμένουν: Ο Αντίχριστος, αυτός που «θα νομιμοποιήσει όλα τα απαγορευμένα». Στην επιστολή του Αποστόλου Παύλου, Προς Θεσσαλονικείς β΄, 6-7, γίνεται αναφορά σε μία μυστηριώδη υπόσταση που ονομάζεται «το κατέχον» (αυτό που κρατά) και είναι αυτό που εμποδίζει, που συγκρατεί, την έλευση της εποχής του αντίχριστου:...καὶ νῦν τὸ κατέχον οἴδατε• εἰς τὸ ἀποκαλυφθῆναι αὐτὸν ἐν τῷ ἑαυτοῦ καιρῷ. Τὸ γὰρ μυστήριον ἤδη ἐνεργεῖται τῆς ἀνομίας· μόνον ὁ κατέχων ἄρτι ἕως ἐκ μέσου γένηται» (= Και τώρα ξέρετε τι είναι το κατέχον, εκείνο δηλαδή που τον εμποδίζει, ώστε να φανερωθεί όταν έλθει ο καιρός του. Η μυστική δύναμη της ανομίας είναι ήδη επί το έργον. Αυτό όμως θα γίνεται μόνο εωσότου φύγει από τη μέση αυτός που τώρα είναι το εμπόδιο). Τι ή ποιος είναι λοιπόν αυτός που «κατέχει» , αυτός δηλαδή που εμποδίζει την ερχομό του γνωστικού βασιλείου; 

Οι Πατέρες της εκκλησίας προσπάθησαν να δώσουν διάφορες ερμηνείες, χωρίς όμως να μπορέσει κανείς να πει με σιγουριά τι είναι το κατέχον. Οι επικρατέστερες ερμηνείες είναι τρείς:

Α) Το κατέχον είναι το Άγιο Πνεύμα.

 Β) Αναφέρεται στην έλευση των Χριστιανικών Αυτοκρατοριών (δηλαδή το χριστιανικό κράτος που κρατά (=συγκρατεί) τις διαλυτικές και αποδομητικές δυνάμεις. 

Γ) Η Εκκλησία, υπό την προϋπόθεση όμως ότι αυτή παραμένει πιστή στις παραδοσιακές αρχές της. Προσέξτε τώρα : ακόμη και στην περίπτωση που «το κατέχον» είναι το Άγιο Πνεύμα, Αυτό μπορεί να «αποσύρει» την προστασία Του από τον κόσμο, εάν η Εκκλησία ή ο λαός Το απαρνηθούν. Νομίζω ότι καταλαβαίνετε σιγά -σιγά ότι μπαίνουμε στον πυρήνα του θέματος. Τι παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια; 

Μία μανιώδη τάση σε όλο τον κόσμο για την νομιμοποίηση του γάμου των ομοφυλοφίλων· και μάλιστα, κάποιες εκκλησίες όπως η αγγλικανική δέχονται να τελέσουν ακόμη και το μυστήριο του γάμου. Έχουμε επίσης την νομιμοποίηση των ναρκωτικών για προσωπική χρήση, αλλά και γενικότερα κάθε είδος παραβατισμού γίνεται αποδεκτό από τους κρατικούς θεσμούς (δηλαδή το κράτος σταματά πλέον να συγκρατεί, παύει δηλαδή να υπάρχει «το κατέχον»). Εξάλλου, είναι γνωστό ότι οι κοινωνιολόγοι αποκάλεσαν την μεταμοντέρνα εποχή ως την εποχή της «Ετερότητας», δηλαδή την εποχή που οι παραβατικές μειοψηφίες γίνονται εξουσία. Αφού λοιπόν το ΚΡΑΤΟΣ σταμάτησε να κρατά, ποιος είναι ο θεσμός που ακόμη διεκδικεί την δυνατότητα του «κατέχοντος»; Η Εκκλησία φυσικά. Εάν λοιπόν σταματήσει και αυτή «να κρατά» τότε πλέον ο δρόμος είναι ελεύθερος, ώστε να εκφραστεί πλήρως «η μυστική δύναμη της ανομίας». 

Να λοιπόν ο λόγος για τον οποίο η αριστερά θέλει να προσεγγίσει την Εκκλησία: εάν καταφέρει να την μπολιάσει με το μικρόβιο της αποδοχής της ετερότητας, να την οδηγήσει δηλαδή έστω και σε μία «απαλή δικαιολόγηση» ή αποδοχή των παραβατικών συμπεριφορών ή, εμμέσως, στην αποδοχή εκείνων των συνθηκών (π.χ. προοδευτισμός/φιλελευθερισμός) που επιφέρουν την επικράτηση των παραβατικών συνηθειών, τότε η γνωστική ελίτ θεωρεί ότι το παιχνίδι θα έχει κερδηθεί και πλέον, κανένα εμπόδιο δεν θα ορθώνεται για την εκπλήρωση της κοσμικής ανατροπής. Είναι πολύ σημαντικό να κατανοηθεί ότι ο πόλεμος γίνεται και στα δύο επίπεδα: το υπερβατικό και το υλικό. Όποιος  δεν  το κατανοεί αυτό, δεν θα μπορεί να αντιληφθεί το βαθύτερο νόημα των εξελίξεων.







































19 σχόλια:

  1. Στην καθολική εκκλησία είχαμε το ανάλογο φαινόμενο με την λεγόμενη "Θεολογία της Απελευθέρωσης" .Υπάρχουν φήμες ότι ο τέως πάπας Βενέδικτος (γνωστός για τις συντηρητικές του απόψεις) εξαναγκάστηκε σε παραίτηση από μια "Μαφία" ομοφυλόφιλων και φιλελεύθερων καθολικών ιεραρχών (ο Βενέδικτος είχε αρχίσει επαφές τους παραδοσιακούς καθολικούς που δεν αναγνωρίζουν τους νεωτερισμούς που επέβαλε η Δεύτερη Σύνοδος) . Για διάδοχος του Βενέδικτου στο παπικό θρόνο επικρατέστερος είναι ένας αφρικανός καρδινάλιος με φιλελεύθερες αντιλήψεις.
    Ο γνωστικισμός είναι το πνευματικό AIDS της Ευρώπης ,διαστρεβλώνει και διαστρέφει τα πάντα. Διαστρέβλωσε το ιπποτικό ιδεώδες μέσω των Ναϊτών-Τεκτόνων, τον παραδοσιακό ευρωπαϊκό παγανισμό (τον αριστοκρατικό,πατριαρχικό και πολεμικό) μέσω του New Age και τώρα εκ των έσω προσπαθεί να αλώσει την ευρωπαϊκή χριστιανοσύνη (δλδ τον καθολικισμό και την ορθοδοξία) μέσω του οικουμενισμού.
    Συγχαρητήρια στον κ.Αυξεντίο για το καταπληκτικό κείμενο. Νομίζω ότι η δημοσίευση του ήταν απαραίτητη και επιβεβλημένη λόγω των εξελίξεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παρά τα όσα γράφονται και λέγονται, δεν έχει αποδειχθεί ποτέ πως οι Τέκτονες είναι συνέχεια των Ναιτών και ήδη από το 1600 η καθολική εκκλησία είχε αναγνωρίσει πως οι Ναίτες ήταν αθώοι των κατηγοριών που τους απαγγέλθηκαν.

      Η liberation theology ειναι ουσιαστικά μαρξισμός με καθολική ορολογία.

      Διαγραφή
  2. Παλληκάρια, εγώ νομίζω ότι τα πράγματα και πάλι είναι όπως τα λέει ο Ρομανώφ.
    L. V. F.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ο συμβολισμός της τοιχογραφίας του 15ου αιώνα που βρίσκεται στην ιερά μονή Δοχειαρίου στο Άγιο Όρος ( αναπαράσταση αποσπάσματος από την αποκάλυψη του Ιωάννη): Οι ακρίδες που βγαίνουν από τα έγκατα της γης, έχουν πρόσωπο γυναίκας(ο συναισθηματισμός που προβάλει η αριστερά και ο οικουμενισμός)ουρά σκορπιού(το θανατηφόρο δηλητήριο) και πόδια αρπακτικού(η ικανότητα του "γαντζώματος").

      Διαγραφή
  3. απαραδεκτο το σημα του συνεδριου. εκει στη θεολογικη μου φαινεται οτι ηθελαν να καλοπιασουν τους αριστερους να μιλησει και κανεις στο συνεδριο. και ετσι αποφασισαν να βαλουν ορθια τη γροθια και γυρτο τον σταυρο. δεν ντρεπονται λεω εγω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προφανώς θέλουν να βγάλουν αληθινή την ρήση του Spengler: "Christian theology is the grandmother of Bolshevism".

      Διαγραφή
  4. Εχω γράψει τέσσερα μηνύματα σε αυτό το θέμα και μερικά ακόμα σε άλλα θέματα και δεν έχει δημοσιευθεί κανένα. Μπορώ να μάθω γιατί;

    ΝΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιατί γράφεις βλακείες.

      Διαγραφή
    2. Καταρχήν: ο καθένας έχει δικαίωμα στη βλακεία! Στον συγκεκριμένο διαδικτυακό τόπο γράφουν μονάχα οι αλάνθαστοι και οι "αυθεντίες";;; Οι ανήκοντες σε μιά ανώτερη κάστα "διανοουμένων";;;(απορίας άξιον πράγματι). Μήπως οφείλουμε να ευθυγραμμίστούμε με την "ιδεολογική γραμμή" του Θεόδοτου ώστε το σχόλιό μας να περάσει επιτυχώς από τα "φίλτρα βλακείας" τού μπλογκ;;; Η απάντηση που δόθηκε στον φίλο ΝΠ την θεωρώ υποτιμητική. Ποιός κρίνει εδώ μέσα εάν ο ΝΠ - ή οποιοσδήποτε ΝΠ - γράφει "βλακείες" ή όχι;;; Εκτός και αν θεωρείτε υμάς εαυτούς τις "περιούσιες" διάνοιες του διαδικτύου...

      Διαγραφή
    3. @Ιωάννης

      Πάλι τα ίδια θα λέμε;

      Στο μπλογκ δημοσιευονται σχόλια που προωθούν τον επικοδομητικό διάλογο. Μαρξιστικές, φιλελεύθερες και προοδευτικές παρλαπίπες δεν δημοσιευονται. Όποιος θέλει να μας πει τι θαυμάσια είναι η γενία του Πολυτεχνείου και πόσο υπέροχη ιδεολογία είναι ο μαρξισμός ή πως ο κομμουνισμός δεν εφαρμόστηκε σωστά για αυτό δεν πρέπει να τον κρίνουμε (επειδή κάτι τέτοιο λέχθηκε στη προκειμένη περίπτωση) να πάει στο Indymedia ή να ανοίξει να δει το δελτίο του Mega ή να γράψει ευχαριστήριο γράμμα στο Βήμα ή στην Ελευθεροτυπία. Εδώ τι έρχεται να κάνει; Άλλωστε είναι γνωστό πως το προαναφερθέντα μεσα είναι υπερ του διαλόγου, αρκεί ασφαλώς να συμφωνεί κανείς πλήρως με τις θέσεις που πρεσβεύουν.

      Δεν τίθεται θέμα πλήρους ιδεολογικής ευθυγράμμισης με το μπλογκ, καταρχάς εδώ υπάρχουν έντονες ιδεολογικές και θρησκευτικές διαφορές ακόμα και σε βασικούς συντελεστές του μπλογκ, δεν έχει κανείς την απαίτηση να συμφωνούν όλοι με όλους, πόσο μάλλον οι αναγνώστες. Όμως για να υπάρξει κάποιος ουσιαστικός διάλογος πρέπει να υπάρχουν κοινές βάσεις και κοινές αφετηρίες. Με άτομα που δηλώνουν διεθνιστές σε τι ακριβώς βάση να συζητήσουμε; Και ακόμα κι αν το κάνουμε που θα οδηγήσει αυτή η συζήτηση; Προφανώς στο πουθενά.

      Το motto του μπλογκ είναι "Για μια Πραγματική Δεξιά", επιθυμεί δηλαδή να δημιουργήσει αυτές τις συνθήκες και διεργασίες για την ύπαρξη μιας γνήσιας Δεξιάς. Ο συναγελασμός με αριστερούς είναι εκτός θεματολογίας του μπλογκ. Υπάρχουν άλλωστε εκατοντάδες φόρουμς για όσους θέλουν να αλληλοβριστούν, να ξεδώσουν ή να ξιφουλκίσουν διαδικτυακά.

      Τώρα το ποιός κρίνει εάν ένα σχόλιο είναι βλακώδες και για αυτό πρέπει να κοπεί αυτός είμαι εγώ. Εάν έχεις πρόβλημα με αυτό φρόντισε να το λύσεις μόνος σου καθότι α) αυτό το καθεστώς δεν πρόκειται να αλλάξει (καθώς είμαι ο διαχειριστής του μπλογκ) β) εγώ δεν μπορώ να σε βοηθήσω.

      Ναι ο καθένας έχει δικαίωμα στη βλακεία όπως λες αλλά και εγώ έχω το δικαίωμα στο μπλογκ που διαχειρίζομαι να μην δημοσιεύω βλακείες.

      Και τέλος ναι το μπλογκ έχει ελιτίστικο χαρακτήρα δεν απευθύνεται σε όλους αλλά σε αυτούς που έχουν κάτι σοβαρό και αξιόλογο να συνεισφέρουν στο διάλογο. Ποιός το κρίνει αυτό τώρα; Σωστά υπέθεσες ξανά εγώ ο διαχειριστής.

      Διαγραφή
  5. Το ερώτημα είναι γιατί η εκκλησία θέλει να πλησιάσει την αριστερά; Ο σημερινός αρχιεπίσκοπος έχει δηλώσει ότι οι αριστεροί πιστεύουν περισσότερο από τους δεξιούς!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διοτι ο Ιερώνυμος είναι κομμουνιστής και διότι η εκκλησία ανέκαθεν πήγαινε με τον ισχυρό. Στην Ελλάδα η εκκλησία αντιλαμβάνεται πως η αριστερά είναι το πραγματικό καθεστώς (ελέγχει πλήρως την παιδεία, τα ΜΜΕ και τους κρατικούς μηχανισμούς) το ότι δεν βρίσκεται και τυπικά ακόμα στην εξουσία δεν σημαίνει και πολλά. Συνεπώς αφου η αριστερά εξουσιάζει, η εκκλησία πάει με την αριστερά.

      Διαγραφή
  6. Στὴν Ἑλλάδα πάντοτε νομίζω πώς ἡ ἀριστερὰ ἦταν τὸ πραγματικὸ καθεστώς.
    Τουλάχιστον ἀπὸ τότε ποὺ ἄρχισα κάτι νὰ καταλαβαίνω.
    Δὲν νομίζω πώς ἔζησα ποτὲ κάτω ἀπὸ δεξιὰ κυβέρνησι.

    Τώρα πιὰ θὰ γίνουν καὶ ἐξουσία μὲ Πρόεδρο τὸν ἀνηψιό τοῦ "Ἐθνάρχη".
    Γι᾿αὐτὸ χθές ἡ "πλειοψηφία" τοῦ 20-23% ἔγλυψε τὸν "Ἐθνάρχη" στὸ ἵδρυμά του.
    Show-off ὁ ὄχι κατ᾿ἐμὲ συγχωρεμένος.
    Ἵδρυμα ἤθελε.

    Γενικῶς οἱ Καραμανλῆδες ἔχουν πολύ ἀνεπτυγμένο τὸ αἴσθημα τῆς αὐτοσυντηρήσεως.

    Ὁ Ἱερώνυμος κομμουνιστής!
    Ἕρμη Πατρίδα!
    Ὀρθόδοξος εἶναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Aπό το 1974 είμαστε υπο αριστερό καθεστώς. Πριν δεν ξέρω τι γινόταν, ας μας εξηγήσουν οι μεγαλύτεροι.

      Διαγραφή
  7. Ακριβώς έτσι είναι. Και να θυμάστε αυτό που είχε πει ο Χίτλερ: Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΑΝΤΟΤΕ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΩΝ ΕΧΘΡΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εξαιρετική η ανάλυση που κάνει ο Ιωάννης Αυξεντίου, μόνο που θα μπορούσε να είναι εκτενέστερη.
    Τι είναι αυτή η καιροσκοπική "προσέγγιση¨ Εκκλησίας (βλέπε: Ιεραρχίας) και Αριστεράς (βλέπε: Σύριζα); Πρόκειται, κατά τη γνώμη μου, για επανάληψη του πειράματος της μπολσεβικικής "Ζώσας Εκκλησίας", όπου στα καθ' ημάς πρωταγωνιστούν συγκεκριμένοι αριστεροί μητροπολίτες. Και ευνοείται από την ύπαρξη στον αρχιεπισκοπικό θρόνο ενός αθεολόγητου και αριστερού ιεράρχη, του Ιερωνύμου.
    Στην ιστοσελίδα romfea.gr έγραψα, με το ψευδώνυμο "Καστριώτης", σχόλιο σε μία (ακόμα...) πρόσφατη συνέντευξη του αριστερού μητροπολίτη Σιατίστης Παύλου με θέμα (τι άλλο;) τη Χρυσή Αυγή. Μπορείτε να το βρείτε εδώ:
    http://www.romfea.gr/diafora-ekklisiastika/15838-2013-03-03-21-07-06
    Αν σας ενδιαφέρει, μπορείτε να δημοσιεύσετε την ανοιχτή επιστολή αυτοτελώς.
    Ι.Β.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι εκτός πολιτικής του μπλογκ οι αναδημοσιεύσεις, αλλά όσοι το επιθυμούν μπορούν να διαβάσουν την επιστολή αφού το λινκ υπάρχει στο σχόλιο σου.

      Διαγραφή
  9. Αὐτὸ ποὺ εἶπε ὁ Χίτλερ,ἀφορᾶ τὴν ἀνώτερη ἱεραρχία καὶ ὄχι τὸν ἁπλό Παπᾶ.

    Τουλάχιστον αὐτὴ εἶναι ἡ γνώμη μου ἄν λάβω ὑπ᾿ ὄψιν τὸν ρόλο τοῦ ἁπλοῦ κλήρου στὴν Ἐπανάστασι τοῦ ᾿21.

    Ὅταν ὅμως λέμε Ἐκκλησία ἐννοοῦμε ὅλους ἐμᾶς,δέν εἶναι ἔτσι;
    Ἄρα ὁ Χίτλερ λάθος τὸ ἔθεσε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eίναι μάλλον θέμα σημασιολογίας της λέξης εκκλησία σε διαφορετικές γλώσσες, κουλτούρες και θρησκευτικές παραδόσεις. Ο Χίτλερ μιλούσε κυρίως για την καθολική εκκλησία και τις προτεσταντικές εκκλησίες κατά δεύτερο λόγο. Ας μην το συγχέουμε με τι εννοούμε εμείς με τη λέξη εκκλησία.
      Άλλωστε ο περισσότερος κόσμος ακόμα και στην Ελλάδα όταν χρησιμοποιεί τη λέξη εννοεί πρακτικά τους ιερείς και την ιεραρχία.

      Διαγραφή