Γράφει ο
Αναστάσιος Γιαννάς
(Ειδικά αφιερωμένο στους φίλους
φοιτητές, που είναι υποχρεωμένοι να ακούνε κάθε χαζομάρα)
Στον τόπο μας , εκτός από το
θετικό γεγονός της άνθησης της έντεχνης λαϊκής μουσικής, υπάρχει και το
αρνητικό γεγονός της άνθησης της έντεχνης λαϊκής αποβλάκωσης. Αναφερόμαστε στις
αναλύσεις που προτείνουν διάφοροι ακαδημαϊκοί πάνω σε δύο έννοιες που συχνά
συζητούνται τώρα τελευταία : Την νεωτερικότητα και την μετά-νεωτερικότητα.
Αυτοί οι ακαδημαϊκοί λοιπόν, είτε σε άρθρα τους που απευθύνονται στο ευρύ κοινό
είτε με γραπτά τους που προορίζονται για τους φοιτητές τους, παρουσιάζουν αυτές
τις έννοιες με περίτεχνους όρους και καλλωπισμένες εκφράσεις, ώστε να συσκοτίζουν τα πνεύματα.
Ο Νάρκισσος, ο νεωτερικός άνθρωπος λάτρεψε το Εγώ του |
Έτσι,
για την νεωτερικότητα διαβάζουμε
ότι είναι το: «Διαφωτιστικό όραμα του
ορθολογικού εκσυγχρονισμού και η υπόσχεση της καθολικής χειραφέτησης»· «η
θεμελιώδης αρχή της νεωτερικότητας είναι η αυτονομία και η αυτοδιάθεση του
υποκειμένου». Όσον αφορά πάλι τη μετά-νεωτερικότητα διατυμπανίζονται τα
ακόλουθα: «Η μετά-νεωτερικότητα αντιπροσωπεύει κατά κάποιο τρόπο την αλλαγή
προτεραιότητας και την πριμοδότηση του ετέρου, γιατί αντιστρέφοντας την
ιεραρχία [του]εαυτού [του] και [του] άλλου ορίζει την υποκειμενικότητα
λαμβάνοντας υπόψη την ετερότητα »· και παρακάτω: «Το κυριότερο, όμως, γνώρισμα της
μετά-νεωτερικής
σκέψης είναι
η δυσπιστία απέναντι σε κάθε ολοκληρωτικό-οικουμενικό λόγο. Την
αναζήτηση, δηλαδή, μιας οικουμενικής αλήθειας με βάση την οποία θα μπορούν να
ερμηνεύονται όλα τα φυσικά και κοινωνικά φαινόμενα. Με ένα λόγο, η μετα-νεωτερική σκέψη, ως ένα
σύνολο ιδεών, θέτει σε αμφισβήτηση τόσο την απεριόριστη πίστη στον
ορθό λόγο και την πρόοδο, όσο και τις μεγάλες αφηγήσεις».
Αυτά τα ωραία
και τρισχαριτωμένα...