Γράφει ο Ιωάννης Αυξεντίου
Από
πολλούς ερευνητές έχει επισημανθεί η ανθρωπολογική και πνευματική σημασία που προσλαμβάνει ο καθιστικός ή ο
νομαδικός πολιτισμός. Υπάρχουν λαοί, όπως οι Eβραίοι και οι Τσιγγάνοι, που έχουν μία
πνευματική μορφή αδιαχώριστη από το νομαδισμό. Όλοι οι μεγάλοι πολιτισμοί δημιουργηθήκαν
από λαούς καθιστικούς και όλες οι μεγάλες πνευματικές κατακτήσεις συνέβησαν εντός
λαών με έντονη την τάση να δημιουργούν καθιστικές μορφές κοινωνιών.
Ανέκαθεν,
υπήρχε μία πνευματική μορφή νομαδισμού που λέγεται προσκύνημα, είτε για να
μεταβεί κάποιος σε έναν ιερό τόπο είτε για συναντήσει έναν άγιο ή ένα σοφό. Στην
αρχαιότητα μόνον αυτές οι μορφές νομαδισμού ήταν αποδεκτές, διότι διαπνέονταν
από μία ευεργετική πνευματική επίδραση. Πέραν αυτού και μέχρι
τις ημέρες μας, στην ύπαιθρο, ο ξένος, ο ταξιδιώτης, θεωρείται πάντα αρχικά ως ύποπτος,
διότι μπορεί να μεταφέρει αρνητικές επιδράσεις.