Γράφει ο Κωνσταντίνος Κομνηνός
Μία προσωπικότητα, από τις πλέον παρεξηγημένες
στην χώρα μας, είναι αυτή του Μακιαβέλλι. Πριν προχωρήσω στην παρουσίαση των
πεποιθήσεων του, θεωρώ ότι καθίσταται αναγκαίο να σκιαγραφηθεί η εποχή του.
Σύμφωνα με τον Oswald Spengler,
ο Ν. Μακιαβέλλι έζησε την εποχή του Μπαρόκ (1500-1800) κατά την οποία
σχηματίζονταν ένας κόσμος σε αυστηρή μορφή με την πραγματοποίηση της ιδέας του
Κράτους, τη σύγκρουση πόλης και υπαίθρου, τη δημιουργία της τρίτης τάξης (των
αστών) και τη νίκη του χρήματος επί των αγαθών1. Από τα παραπάνω καταλαβαίνει
κανείς ότι ο Μακιαβέλλι μπορεί να θεωρηθεί ένας στοχαστής που εκπροσωπεί την
σύγχρονη εποχή (διάσπαση του αρμονικού «όλου»). Ωστόσο, ο δυναμικός τρόπος
σκέψης του, οι επιρροές του από την αρχαιότητα και η επίδραση που άσκησε στη
Δεξιά κοσμοαντίληψη τον κατατάσσουν στους στοχαστές που αξίζουν προσεκτικής
μελέτης.
Καταρχήν, ο Ν. Μακιαβέλλι
ανήκει στην κατηγορία εκείνων των πολιτικών φιλοσόφων, που πιστεύουν ότι «ο άνθρωπος είναι κακός και γίνεται καλός
μόνο αν τον εξαναγκάσεις προς τούτο»2. Σε αυτό στηρίχθηκε αργότερα η Δεξιά,
έτσι ώστε να υποστηρίξει την αυστηρότατη εφαρμογή των νόμων και την ανάγκη να
τονισθεί όχι μόνο ο σωφρονιστικός αλλά και ο παραδειγματικός χαρακτήρας τους. Επίσης,
ο ίδιος αναφέρει πως «ένας Ηγεμών δεν
πρέπει να αποφεύγει τη μομφή της σκληρότητας προκειμένου να κρατήσει τους
υπηκόους του ενωμένους και πιστούς. Διότι με λίγο παραδειγματισμό θα είναι
ευμενέστερος από αυτούς, που με πολύ επιείκεια, αφήνουν να δημιουργούνται
ταραχές με επακόλουθο δολοφονίες και ληστείες»3.