Απόσπασμα από το βιβλίο
των Ε. Perucchietti & G. Marletta, 'Το εργοστάσιο της
χειραγώγησης' (La fabbrica della manipolazione, Ed.
Arianna 2014).
Πηγή: azionetradizionale.com
Μετάφραση-σχόλια: Θεόδωρος
Λάσκαρης
O Andy Warhol |
Η τέχνη συχνά συνοδεύτηκε
από τη μόδα. Ο Andy Warhol έκανε διάσημο το
μοντέλο και μετά ηθοποιό του φετίχ Edie
Sedwick, την ‘εικόνα’ της δεκαετίας του
’60, που έπασχε από νευρική ανορεξία και
πέθανε στην ηλικία των 28 χρόνων από
υπερβολική δόση βαρβιτουρικών.
Κυρίαρχη φιγούρα στον
κόσμο της Pop Art, ο Warhol, μέσω της μουσικής,
του σινεμά και της διαφήμισης, οδήγησε
τον πειραματισμό μιας νέας μορφής
‘δημοκρατικής πρωτοπορίας’. Αποτέλεσε
επίσης ‘φιγούρα αναφοράς’ για νέους
καλλιτέχνες, όπως ο Jean-Michel Basquiat, τον
οποίο βοήθησε να αναδειχθεί στον κόσμο
της τέχνης, ως εκπρόσωπος του Γκράφιτι.
Επίσης, βοήθησε και τον πιο γνωστό Keith
Haring. Όμως και οι δύο τελευταίοι πέθαναν
νεότατοι, ο πρώτος από υπερβολική δόση
ηρωίνης και ο δεύτερος από AIDS.
Η Pop Art και το Γκράφιτι
κληρονομούσαν τον ενθουσιασμό των
προηγούμενων ετών για την αφηρημένη
τέχνη, της οποίας ο Jackson Pollock και ο Mark
Rothko υπήρξαν μεταξύ των μεγαλυτέρων
Αμερικανών εκπροσώπων της. Οι φιλοσοφικές
και ψυχολογικές επιπτώσεις του
αφαιρετισμού και η πρωτογονική αισθητική,
που θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως μία
αναπαράσταση του ασυνείδητου, είχαν
διοχετεύσει την προσοχή των εραστών
της τέχνης σε αυτό το νέο είδος. Οι
παραλληλισμοί με την τέχνη των ιθαγενών
Αμερικανών και με την ψυχεδέλεια δεν
θα μπορούσαν παρά να συνεχίσουν να
βρίσκουν ευρεία συναίνεση στα χρόνια
της ‘flower power’.
Το 1995, ένα άρθρο δημοσιευμένο
από την βρετανική εφημερίδα The Independent,
δημιούργησε μεγάλη αίσθηση καθώς για
πρώτη φορά αναγνωριζόταν δημοσίως η
συνεισφορά της CIA στην προώθηση της
μοντέρνας τέχνης (ιδιαίτερα στις πιο
ακραίες μορφές της δηλ. ‘του Αφαιρετισμού’).
Το άρθρο, με τίτλο: Modern art was a
CIA ‘weapon’ (Η μοντέρνα τέχνη ήταν όπλο
της CIA), αποδείκνυε αυτό, που για δεκαετίες,
φαινόταν να είναι μόνον μία υπόθεση,
που κυκλοφορούσε στο καλλιτεχνικό
περιβάλλον. Η ιστορία, πραγματικά
ανησυχητική, αξίζει να παρουσιασθεί
στις πιο σημαντικές φάσεις της. Γράφει
0 Independent: «Για δεκαετίες στους
καλλιτεχνικούς κύκλους δεν ήταν
παρά ένας ψίθυρος ή ένα ανέκδοτο,
όμως τώρα ήρθε η επιβεβαίωση. Η CIA χρησιμοποίησε την αμερικανική
μοντέρνα τέχνη -συμπεριλαμβανομένων
των έργων καλλιτεχνών όπως ο Jackson Pollock,
ο Robert Motherwell, ο Willem de Kooning και ο Mark Rothkο-
σαν όπλο στον Ψυχρό Πόλεμο. Με τον τρόπο
που θα ενεργούσε ένας πρίγκιπας της
Αναγέννησης, εκτός από το γεγονός ότι
ενέργησε μυστικά, η CIA, για περισσότερο
από 20 χρόνια, ευνόησε και προώθησε την
αμερικανική αφηρημένη τέχνη σε όλο τον
κόσμο»
O David Rockefeller στο ΜοΜΑ |
Ακριβώς από τον Tom Braden
προήλθαν οι αποκαλύψεις που δημοσιεύτηκαν
στον Independent. Σύμφωνα με την εκδοχή του,
οι καλλιτέχνες που δέχονταν την υποστήριξη
από αυτή την μεγάλη ‘μηχανή πολέμου’
έπρεπε να έχουν άγνοια αυτών των ελιγμών.
Όμως για ποιο λόγο η CIA
και τα ισχυρά λόμπι δραστηριοποιήθηκαν
τόσο πολύ για να προωθήσουν την μοντέρνα
τέχνη; Η ‘επίσημη’ εξήγηση είναι ότι
ο αφαιρετισμός θα λειτουργούσε ως
αντιστάθμισμα στο φορμαλιστικό ρεαλισμό
των Σοβιετικών. Δηλαδή ότι θα έδειχναν
στον κόσμο το ‘άνοιγμα’ και το ‘εύρος
των απόψεων’ του αμερικανικού πολιτισμού
σε σύγκριση με το φορμαλισμό της ρωσικής
τέχνης. Βέβαια, αυτή η ‘επίσημη’
δικαιολογία δεν πείθει για δύο λόγους:
Α) Εάν ήθελαν να αντιταχθούν στη σοβιετική
τέχνη θα μπορούσαν να προωθήσουν την
παράδοση των διαφόρων σχολών της υψηλής
ευρωπαϊκής και αμερικανικής τέχνης.
Β) Την ίδια εποχή, η CIA και οι δυνάμεις
κοντά σε αυτή ήταν ταυτόχρονα απασχολημένες
με ένα άλλο είδος ‘πολιτιστικής
παρέμβασης’ χρηματοδοτώντας κρυφά το
εκκολαπτόμενο φεμινιστικό κίνημα, την
κουλτούρα του LSD, τη σεξουαλική επανάσταση
και μετά από κάποιες δεκαετίες, την
‘ιδεολογία του φύλου’ (gender).
Πίνακας του Jackson Pollock |
Σύντομα, ο νέος Αφαιρετισμός
θα γέμιζε με τις δημιουργίες του τις
γκαλερί, τα μουσεία και ειδικά το οπτικό
φαντασιακό του δυτικού ανθρώπου,
αντικαθιστώντας ακόμη και στους χώρους
λατρείας τα ‘παλαιά’ μοντέλα του
Giotto ή του Caravaggio, του Michelangelo ή του Beato
Angelico, με το νέο ‘αυθορμητισμό’ και την
‘έμπνευση’ των κυρίων της άρνησης
της μορφής. Πρόκειται για μία άνευ
προηγουμένου επανάσταση, της οποίας
σήμερα τελικά γνωρίζουμε πτυχές που
για μεγάλο χρονικό διάστημα παρέμειναν
μυστικές.
Σημειώσεις:
Ο Σουρεαλισμός
δέχτηκε επιδράσεις από την εβραϊκή
ψυχανάλυση αλλά και από τον αποκρυφισμό, οι περισσότεροι εκπρόσωποι του
ιδεολογικά ανήκαν στην αριστερά. Όσον
αφορά το κίνημα της ‘αφηρημένης τέχνης’
για το οποίο γίνεται λόγος στο άρθρο
μας, ως πρωτοπόρος θεωρείται ο εβραϊκής
καταγωγής θεοσοφιστής Wassily Kandinsky. Τέλος,
να σημειώσουμε ότι ο, της ίδιας καταγωγής,
έμπορος τέχνης Paul Rosenberg (1881-1959) εκπροσώπησε
τον Pablo Picasso, τον Georges Braque και τον Henri
Matisse. Τόσο ο Paul, όσο και ο αδελφός του
Léonce Rosenberg ήταν από τους μεγαλύτερους
εμπόρους της σύγχρονης τέχνης στον
κόσμο. Επίσης, για το σημαντικό ρόλο
της εβραϊκής οικογένειας Stein στη διάδοση
του Μοντερνισμού δείτε εδώ .
Β) Για όσους διαβάζουν
αγγλικά, ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο εδώ.
Πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα ήθελα όμως να εστιάσω στο εξής.
Οι υπηρεσίες λοιπόν χρηματοδοτούσαν και προωθούσαν από το '60.
Δηλαδή εκτέλεσαν ένα σχέδιο που προφανώς είχαν εκπονήσει προηγουμένως.
Ποιός ξέρει πότε ;
Σήμερα έχουμε 2020.
Στην πραγματικότητα μιλάμε για σχεδιασμό τουλάχιστον 80 ετών.
Τα ερωτήματα λοιπόν που προκύπτουν είναι :
Ποιος σχεδιάζει για μετά από 80 - 100 χρόνια ;
Πώς ξέρει και πώς υπολογίζει τις συνέπειες και τον αντίκτυπο των πράξεών του ;
Πώς ελέγχει το μηχανισμό που επιβάλλει όλα αυτά ;
Τι σκοπό έχει ;
Και κυρίως πώς καταφέρνει μετά από τόσα χρόνια και τόσα φυσικά πρόσωπα που μεσολαβούν,
να συνδυάζει τα μέσα με το σκοπό.
Πρόκειται για πολύ σκοτεινά πράγματα ...