Γράφει ο Αναστάσιος Γιαννάς
Michaela Sagatova, θεωρία των χορδών |
Οι ρίζες αυτής της θεωρίας βρίσκονται στις εργασίες του
Ιταλού φυσικού Gabrielle
Veneziano,
που τις διατύπωσε κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1960. Στη συνέχεια τελειοποιήθηκε
από τον Άγγλο φυσικό Michael Boris Green
και τον Αμερικανό John Henry Schwarz. Η θεωρία των Υπερχορδών
υποθέτει την ύπαρξη εξαιρετικά μικρών σε μέγεθος φυσικών οντοτήτων οι οποίες ομοιάζουν
με χορδές. Αυτές, ανάλογα με την
συχνότητα ταλάντωσής τους, παράγουν και τα αντίστοιχα σωματίδια.
Ας δώσουμε ένα απλό παράδειγμα. Φανταστείτε τις τεντωμένες χορδές ενός βιολιού: η νότα ντο που θα παράγει η
ταλάντωση μιας χορδής είναι, ας πούμε,
το ηλεκτρόνιο· η νότα ρε που θα παράγει η άλλη χορδή είναι το πρωτόνιο· η νότα φα είναι το νετρόνιο και ούτω καθ’ εξής.
Απεικόνιση του Πλωτίνου σε μεσαιωνικό χειρόγραφο |
Είναι πράγματι μια πολύ όμορφη θεωρία. Το εντυπωσιακό του θέματος είναι ότι η πρωταρχική ιδέα ενός
σύμπαντος που λειτουργεί σαν χορδή , υπάρχει...στον Πλωτίνο! Ο Γερμανός καθηγητής της αρχαίας
ελληνικής φιλολογίας Clemens Zintzen γράφει: « Στο Περί ψυχής
αποριών β’ ο Πλωτίνος διασαφήνισε την σκέψη του αυτή με το παράδειγμα της
λύρας: «Το Σύμπαν είναι σαν μία τεντωμένη χορδή που τραβιέται ελαφρά προς τα κάτω και κατόπιν κινείται προς τα πάνω. Συχνά μάλιστα μία χορδή πάνω στη λύρα,
ακόμη και όταν αγγίζουμε μιαν άλλη, έχει τρόπον τινά συνείδηση του γεγονότος
αυτού εξαιτίας της συμφωνίας, γιατί έχει ενταχθεί στην ίδια αρμονία.» Για να
μείνουμε στην εικόνα του Πλωτίνου, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο μάγος (ή
θεουργός) πρέπει μόνον να βρει τον
τόνο στον οποίο είναι εναρμονισμένο εκείνο που θέλει να μαγέψει· αν κατέχει αυτή την «τεχνική»,
τότε έχει την δύναμη να ασκήσει μαγική επενέργεια. Η επενέργεια αυτή λαμβάνει
πάντοτε χώρα με φυσική αναγκαιότητα εάν στο πλαίσιο διασύνδεσης του
όλου κόσμου αγγίζεται κάθε φορά η σωστή χορδή. Κατά τον Πλωτίνο, όπως
γενικά και στη συνείδηση της εποχής αυτής, η μαγεία ανήκει στη φυσική
νομοτέλεια.»
Εάν λοιπόν
μετατρέψουμε την μυστικιστική ορολογία του Πλωτίνου σε όρους σύγχρονης φυσικής,
τότε εμπρός μας εμφανίζεται το μοντέλο
της Θεωρίας των Πάντων, στο οποίο όλο το σύμπαν αποτελείται από χορδές, όπως στην
λύρα για την οποία μιλάει ο Πλωτίνος. Οι χορδές αυτές, ανάλογα με την ταλάντωσή
τους, παράγουν τα διάφορα φυσικά φαινόμενα - από την βαρυτική έλξη και τα ηλεκτρομαγνητικά
πεδία, μέχρι τα υποατομικά σωματίδια. Εάν μάλιστα συνδυάσουμε την θεωρία του
Πλωτίνου με την μαθηματική θεωρία του Πυθαγόρα, στην οποία οι αριθμοί δεν αποτελούν αφηρημένες έννοιες, όπως σήμερα
τους αντιλαμβανόμαστε, αλλά συγκεκριμένες φυσικές οντότητες, τότε ίσως ακόμη
και οι σύγχρονοι φυσικομαθηματικοί να
έχουν πολλά να εμπνευστούν από τους Αρχαίους .
Πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση. Θα μπορούσε να γίνει εκτενέστερη σε προσεχές άρθρο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα προσπαθήσουμε να επανέλθουμε επί του θέματος.
Ευχαριστώ. Α. Γιαννάς.